Nu kan Strängnäs kommun kräva cykelparkeringar vid nybyggen

Kommunstyrelsen föreslog under torsdagens sammanträde att kommunfullmäktige ska godkänna det förslag om parkeringsnorm för cyklar vid nybyggnation som inkom tidigare i år. E-förslagets författare Johan Rudborg är nöjd men anser att det fortfarande finns mycket kvar att göra innan Strängnäs blir en bra kommun för cyklister.

Johan Rudborg flyttade till Stallarholmen för ett drygt år sen, till en nybyggt område helt utan cykelparkeringar. Nu kan hans e-förslag om krav på cykelnorm vid nybyggnation bli verklighet.

Johan Rudborg flyttade till Stallarholmen för ett drygt år sen, till en nybyggt område helt utan cykelparkeringar. Nu kan hans e-förslag om krav på cykelnorm vid nybyggnation bli verklighet.

Foto: Oscar Stomberg

Strängnäs2024-09-20 12:03

Nyheten i korthet

  • Strängnäs kommun kan nu kräva cykelparkering vid nybyggen, tack vare ett förslag framfört av Johan Rudborg.
  • Rudborg, som själv blev frustrerad över bristen på cykelparkering i sitt nya bostadsområde, är nöjd men anser att mer arbete behövs för att göra kommunen mer cykelvänlig.
  • Trots förslagets framgång är Rudborg bekymrad över kommunens framtida cykelplaner, inklusive ett förslag om att ersätta nuvarande cykelplaner med en cykelstrategi.

Johan Rudborg författade förslaget tidigare i år när han flyttade in i det nybyggda Östaområdet i Stallarholmen.

Relativt kort efter inflytten insåg han och hans fru att byggherren helt hade låtit bli att bygga parkeringsplatser för cyklar – detta då det inte fanns några krav på att uppföra några såna i kommunens dåvarande parkeringsnorm. Endast parkeringsplatser för bil fanns med i parkeringsnormen, och sådana fanns det gott om i området.

Men i och med kommunstyrelsens senaste sammanträde kan avsaknaden av cykelparkeringar bli ett minne blott. Åtminstone för kommande nybyggen i kommunen.

Johan Rudborg är till viss del förvånad över att hans förslag nu kan bli godkänt i kommunfullmäktige, men att det egentligen inte är några konstigheter kring att klubba igenom det.

– Det kostar inte ett öre för kommunen och det är ganska självklart egentligen. En förfärlig massa andra kommuner gör så redan. Jag tror att det bara var ett förbiseende som lett till att det inte redan är implementerat. Det är klokt att de kunde agera på det, säger han.

undefined
Även om Johan Rudborg redan har gått miste om en ordentlig cykelparkering i det nybyggda område där han bor, är det inte för sent att åtgärda situationen i framtida byggprojekt.

Helst vill Johan Rudborg, vilket han även specificerade i sitt förslag, att kraven i policyn inkluderar väderskydd och låsmöjlighet på cykelplarkeringarna.

– Det lät ju, så som jag tolkar beslutsunderlaget, som att det var åt det hållet de lutade.

Senast vi talades vid frågade jag hur det är att vara cyklist i kommunen. Tycker du att det har blivit bättre sedan dess?

– Det har inte blivit bättre då det inte har hänt någonting. Det verkar bli sämre, om jag förstår de beslut kring framtida cykelplan som är på tapeten just nu, där förslaget från tjänstemännen är att avskaffa cykelplanen och istället ta fram en cykelstrategi. Detta då cykelplanen inte har kunnat verkställas på alla år som har varit och man aldrig har budgeterat medel för det. Då menar tjänstemännen att det är fel att kalla det cykelplan.

Johan Rudborg anser att det skulle vara "katastrofalt" om allt arbete med cykelinfrastruktur skulle stanna av.

– Pengar finns ju, det är bara att de aldrig budgeterar för det.

Vad tror du krävs för att man ska ta cyklandet mer på allvar från kommunens sida?

– Det är bara att man tar och beslutar om det. I Eskilstuna finns det cykelbanor till alla kommundelar, så de har ju tagit det på allvar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!