Källkritik och robotar – förskolan blir mer digital

På Trollskogens förskola används paddor och appar för att lära barnen om bland annat källkritik. Ett arbete som nu uppmärksammats av Utbildningsradion. "Verktygen ger en inblick i hur världen ser ut", säger pedagogen Emil Nordberg.

Sarah Wolf Näsström och Emil Nordberg, som både jobbar inom kommunens förskoleverksamhet, tycker att ny digital teknik är en stor tillgång.

Sarah Wolf Näsström och Emil Nordberg, som både jobbar inom kommunens förskoleverksamhet, tycker att ny digital teknik är en stor tillgång.

Foto: Pontus Lundahl/TT, Privat

Strängnäs2021-05-09 09:08

Med en app i telefonen kan Emil Nordberg ta foton på barnen på Trollskogens förskola och sedan förvränga deras ansikten. Tillsammans tittar gruppen sedan på vilka bilder som är riktiga och vilka som är påhittade – en enkel och tidig övning i källkritik, enligt honom.

– Barnen lär sig att det går att förändra bilder, det är viktigt att veta.

Övningen är en av många som har blivit möjlig tack vare digital teknik, som används flitigt på Trollskogen och andra förskolor i kommunen. 

– Digitala verktyg kan ge en inblick i hur världen ser ut utan att man måste ha allt på plats i förskolan, säger Emil Nordberg.

Han medverkade nyligen i två filmklipp som tillhör Utbildningsradions appsatsning för förkolebarn, "Tripp, trapp, träd". Där syns bland annat hur han tillsammans med några av förskolans barn tittar på en barndokumentär om en flicka som får en handprotes. 

Efteråt diskuterar pedagogen och barnen hur det skulle vara att bara ha en hand.

undefined
På Trollskogens förskola kan barn leka med en programmerbar robot, likt den i bilden, även om den har tagits på en annan plats.

Barnen själva tycker att det är väldigt roligt att använda appar, enligt Emil Nordberg.

Ser du någon risk med att använda digital teknik?

– Om man släpper det för fritt och barnen utforskar hela tiden själva, finns kanske risken att de ser något som de inte borde se. Vi använder bara appar, men internet är internet och där får man ju ha koll och vara med och titta. 

Hur mycket digitala verktyg som används i kommunens förskolor varierar, enligt Sarah Wolf Näsström, som är utvecklingsledare på Strängnäs kommun.

Enligt henne går utvecklingen mycket framåt när det gäller nya verktyg. Trots det kan ordet skärmtid fortfarande väcka oro hos en del föräldrar, medger hon.

– Vi diskuterar det mycket i förskolan. Egentligen handlar det mycket mer om vad vi gör med skärmen. De som är oroliga har nog bilden av att barnen sitter själva och spelar på appar, men det är inte alls det vi gör på förskolan. Vi jobbar på helt andra sätt.

Trollskogens förskola har till exempel en liten robot som kan programmeras att röra sig åt olika håll, som de äldre barnen kan leka med.

Dessutom kräver läroplanen sedan 2018 uttryckligen att barn ska få bekanta sig med och förstå den digitala tekniken som de kommer att möta förr eller senare, förklarar Sarah Wolf Näsström.

– Det handlar om digital kompetens, och det kan vi inte välja bort.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!