Två lärare i en och samma klass. Det är satsningen som har varit verklighet på Karinslundsskolan sedan några månader tillbaka.
– Det här var en medveten satsning och en kvalitetshöjning som vi genomförde. Vi hade två mindre klasser i årskurs fem som vi gjorde till en enda stor klass. Jag har tidigare jobbat i Södertälje där det här är en metod man använder sig av. Jag visste även att erfarenheter med tvålärarsystem fanns hos personalen, då bestämde vi oss för att pröva, säger Charlotte Waltersson Fredin, rektor på skolan.
Klasslärarna Pia Nykvist och Sólveig Hólmfrídardóttir Gudnadóttir blev då en lärarduo som nu gör allt tillsammans.
– Det här var faktiskt en önskan från vår sida då även jag har jobbat med tvålärarsystem tidigare. När jag kom till Karinslundsskolan hade jag en väldigt liten grupp som nu är en dubbelt så stor grupp. Det är en utmaning att ha en mindre grupp och för elevernas del kan det vara svårt, exempelvis om man inte hittar någon kompis i sin lilla klass, säger Sólveig Hólmfrídardóttir Gudnadóttir.
För Pia Nykvists del var den här metoden något helt nytt. Men hon tyckte att det lät spännande och valde då att testa.
– Ja, det här var något nytt för mig. Men det kändes som ett spännande nytänk och jag såg bara vinning med det. Jag och Sólveig känner varandra sedan tidigare och det värderade jag högt, säger Pia Nykvist.
När sammanslagningen presenterades fanns funderingar och frågor från vårdnadshavare – något som nu bara är hejarop.
– Vi gjorde väldigt många utvärderingar under arbetets gång och det har bara kommit in positiv feedback, säger Charlotte Waltersson Fredin.
Satsningen har även gjort att eleverna från de små grupperna nu har hittat fler vänner i sin nya klass.
– Jag såg sårbarheten i klasserna och i den åldern behöver man fler kompisar. När jag då visste att erfarenheten fanns hos pedagogerna blev valet enkelt. Det här är ett helt annat arbetssätt som bara lett till positiva effekter, säger Charlotte Waltersson Fredin.
Pia Nykvist fortsätter:
– Fördelen med tvålärarsytem är att vi hjälps åt. Vi bedömer tillsammans, vi planerar tillsammans och det blir ett helt annat utbyte. Vi kan bolla idéer och vi kan ha en helt annan pedagogisk dialog med varandra. Det känns väldigt tryggt att arbeta på det här sättet och delat ledarskap känns jättebra.
– Vi stöttar varandra väldigt mycket och efter en hel dag tillsammans kan vi ändå ringa videosamtal till varandra för att diskutera saker som vi kommit på efter arbetstid. Det är jätteroligt att jobba tillsammans, säger Sólveig Hólmfrídardóttir Gudnadóttir och skrattar.
Karinsslundsskolans nya satsning är något som går mot strömmen.
– Inom skolor i Sverige pratar man ofta om att små grupper är bra grupper. Vi gjorde precis tvärtom här och fick en helt annan effekt. Det blev över förväntan och det jag märker mest är hur arbetsmiljön bland pedagogerna är mycket bättre. Lärare i dag har mycket att förhålla sig till och känslan av att inte räcka till är stor i rollen som lärare. Nu kan man växeldra varandra och man är alltid två som kan stötta varandra i svåra situationer, säger Charlotte Waltersson Fredin.