Mat som var försenad, fel mat vid leveransen eller i västa fall ingen mat alls. Problemen i samband med att Samhall tog över matdistributionen till äldre i höstas, var många. Nu ska de ha åtgärdats.
– Klagomålen har blivit färre, säger Barbro Ernald, LOV-samordnare på Strängnäs kommun.
Maten till kommunens äldre med hemtjänst tillagas som tidigare i Ärtans kök men levereras sedan i oktober av Samhall. Det var då problemen började. Tidningen berättade bland annat om Hans Roos i Mariefred som stod utan mat tre dagar av fem.
Sedan dess har Barbro Ernald i samråd med Frankie Petterson på Samhall, försökt hitta orsakerna bakom klagomålen.
– I januari ringde jag runt till 21 av de personer som var missnöjda i höstas. Det är bara fem av dem som fortfarande hade synpunkter, säger Barbro Ernald.
För att komma till rätta med problemen med felleveranser och utebliven mat, har Samhall bland annat förbättrat sitt datasystem. Dessutom ska telefonsvararen fungera och telefonen bemannas även under lunchtid för att brukarna lättare ska kunna komma fram.
Läs mer om åtgärderna i dagens Strengnäs Tidning.