Efterlängtad butik är här: "Allt finns – och det är jättebilligt"

Butikens labyrintgångar tycks vara helig mark för de unga kunderna, som köade i timmar när Normal öppnade i Strängnäs.

En bit in i kön hittar vi systrarna Dana och Lana Khalaf, 11 respektive 5 år, tillsammans med Nohad Hassan, 10, och Havin Kartal, 11. De ska köpa godis, shampo, balsam och parfym som de har sett på Tiktok.

En bit in i kön hittar vi systrarna Dana och Lana Khalaf, 11 respektive 5 år, tillsammans med Nohad Hassan, 10, och Havin Kartal, 11. De ska köpa godis, shampo, balsam och parfym som de har sett på Tiktok.

Foto: Camilla Lillsebbas

Strängnäs2024-08-01 20:02

– Vi har väntat på den här dagen jättelänge, säger Stella Novelind, 13, och får medhåll från hela kompisgänget som står längst fram i kön när Normal nu ska öppna i Präntaren.

De kom hit redan strax efter klockan 06 på torsdagsmorgonen. Vid 08 blev de insläppta i gallerian men inte förrän klockan 10 ska jalusierna dras upp – och den 130:e butiken i Sverige förklaras invigd.

undefined
Längst fram i kön står, på främre raden från vänster, Meja Pettersson Ling, 10, och Freya Mc Ilgrew. Bakre raden: Stella Novelind, 13, Nathalie Wilson, 13, Maja Granstedt, 10, och Wilda Sverin, 11. "Vi har väntat på den här dagen jättelänge", säger de som bland annat är ute efter bronzing drops och godis.
undefined
Kön ringlade sig snabbt lång genom Präntaren. På bilden syns systrarna Lana och Dana Khalaf, Nohad Hassan, och Havin Kartal.
undefined
En bit in i kön hittar vi systrarna Dana och Lana Khalaf, 11 respektive 5 år, tillsammans med Nohad Hassan, 10, och Havin Kartal, 11. De ska köpa godis, shampo, balsam och parfym som de har sett på Tiktok.
undefined
Vid ett par tillfällen nådde kön från Normal genom hela gallerian och ut på Gyllenhjelmstorget. Här hade den krympt en aning.
undefined
Strängnäsbon Towe Ardbäck, 77, gick ner till Präntaren för att se vad Normal är för slags butik men hon vände när hon såg kön. "Jag vill ändå köpa saker med kvalitet och då betalar jag hellre lite mer", säger hon. Hon kanske besöker den nyöppnade lågprisbutiken en annan dag i stället.
undefined
Bilden är tagen 07.44, en kvart innan gallerians dörrar öppnar. Men det dröjer ända till klockan 10 innan butiken Normal ska öppna, och vid det laget kommer hundratals köpsugna att stå i kön.

Om det är värt att gå upp så tidigt på sommarlovet? Ja, säger tjejerna i kör.

– De första får en goodiebag. Och så är det en rolig grej, säger Nathalie Wilson, 13.

Lågpriskedjan kommer ursprungligen från Danmark och har snabbt blivit en ungdomsfavorit, inte minst tack vare sociala medier och då i synnerhet Tiktok. Produkter som syns hos populära influencers tas in i sortimentet – och sådant som tros kunna locka målgruppen lyfts fram på företagets konto. Alltid låga, fasta priser och inga kampanjer eller reor, är konceptet.

undefined
Den sura gubben Unikmannen är Normals maskot. "Han gillar inte Normal, för han tycker att vi säljer allting för billigt. Det är kul, tycker vi. För det finns ingen annan detaljhandlare som har en sur maskot", har Sverige-vd:n Jan Nyberg sagt i en intervju med Aftonbladet.
undefined
Normal kommer ursprungligen från Danmark. I Sverige finns i och med öppningen i Strängnäs 130 butiker.

– Allt man vill ha finns, och det är bra saker. Och det är jättebilligt, säger Stella Novelind.

Skönhetsprodukter och godis verkar vara det som Strängnäskunderna är ute efter att handla, kan tidningen konstatera efter att ha minglat i kön till DJ-mixad musik och ett högt sorl av förväntning.

undefined
Det är Tess Hansen som är chef för butiken i Strängnäs. Bakom henne från vänster: Tamara Guri, Ayla Sjögren, Matilda Aura och regionchef Anette Andersson. Ayla och Matilda kommer att jobba i Strängnäsbutiken.
undefined
Det var feststämning i Präntaren på torsdagsmorgonen. En dj spelade musik och det delades ut vatten och godis. De 300 första besökarna fick en goodiebag, och det gick att tävla om en hel pall med varor från Normal.
undefined
Ida-Louisa Karlsson, som jobbar med Normals sociala medier och då främst Tiktok, filmade personalen som peppade inför öppningen några minuter i tio.
undefined
Goodiebags till de 300 första besökarna. De innehöll bland annat bomullsrondeller, tandborste och tandkräm, en badboll och diskmaskintabletter.
undefined
När Kappahl och Matarket öppnade i Präntaren var det också kö, säger Johnny Hammarstedt från fastighetsägaren HF förvaltning. "Men det här är rekord. Det var ungar här vid sex i morse", säger han.
undefined
Rasmus och Jennie, ordningsvakt respektive väktare, såg till att ordningen hölls innan och under invigningen.

När klockslaget närmar sig peppar regionchefen Anette Andersson de blivande kunderna genom mikrofonen. Jubel och höga skrik utbryter och när bara halvminuten kvarstår räknar kön ner på ett sätt som Präntaren nog aldrig har varit med om. 

Tre... två... ett! och så fylls Strängnäs nyaste butik av kunder på jakt efter åtråvärda ting.

undefined
Att Neah Kempe, 12, var en av de 100 första kunderna syns på den stora påsen. Under öppningen har hon köpt godis, men hon kommer framöver köpa även smink och andra skönhetsprodukter på Normal.
undefined
De 100 första kunderna fick sina varor, oavsett storlek, i en jättestor påse.
undefined
Ordningsvakten Rasmus berättar att det var lite tjafsigt i kön precis innan öppningen, men annars har det varit bra stämning och gått lugnt till.
Karta: Galleria Präntaren
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!