– Totalt ska vi träffa 400 elever i årskurs sex–nio, konstaterar de båda lärarna när vi träffas i gymnasieskolans vestibul.
Strängnäs deltar därmed i det globala evenemanget Kodtimmen.
Det är ett kul sätt att uppmuntra elever att börja programmera – en ny basfärdighet.
– Ungefär som att lära sig ett nytt språk, tycker Saga Järvinen Strand, 18-årig elev på Thomasgymnasiet som under förra läsåret hade två lektioner i veckan i ämnet.
Johan Dunér förklarar:
– Det ska bli jätteroligt att hälsa på hos andra skolor, att hjälpa grundskolorna att komma i gång. Kodtimmen är beroende av lokala eldsjälar.
Hur länge håller ni på?
– Som namnet antyder – i 60 minuter – vid varje tillfälle.
Vilka orter besöker ni?
– Åkers styckebruk, Mariefred, Strängnäs och Stallarholmen.
Men hur blir det på er egen arbetsplats?
– Här anordnar vi Kodtimmen lite som drop-in.
Thomasgymnasiet har tidigare medverkat i Kodtimmen. Det nya för i år är att yngre elever i kommunen får chansen.
– Då kan vi visa grundskolorna att vår skola har bra resurser för dataprogrammering, vilket finns på vår agenda, plus att vi hjälper dem att komma i gång, säger Johan Dunér.
Hans ämnen är data och engelska medan kollegan Therese Pettersson undervisar i matematik, fysik och programmering.
– Folk kanske har förutfattade meningar och tycker att programmering är nördigt, säger Therese Pettersson och Johan Dunér.
En stämpel som duon mer än gärna tvättar bort under veckan som stundar.