Det var i oktober i år som en kommunanställd besökte företagshälsovården Avonova. Den kommunanställda fick på platsen ta del av handlingar som innehöll känsliga personuppgifter om andra kommunanställda. När den kommunanställda skulle gå därifrån ville hen ta med sig handlingarna, men blev tillsagd att hen inte fick göra det. Trots det ignorerade den kommunanställda beskedet.
Hur kunde det ske?
– Ja, det är svårt att säga utifrån att det hände på vår företagshälsovård. Vi har anmält det och företagshälsovården har också anmält det från sin sida. Företagshälsovården sa nej men personen gjorde det ändå, säger Jennie Enström, kanslichef på Strängnäs kommun.
Vad gör kommunen för att det inte ska kunna hända igen?
– Vi för dialog med Avonova så att de upprättar bättre rutiner så att det inte händer igen.
Om man som kommunanställd går till företagshälsovård, ska man inte kunna vara säker på att ens känsliga personuppgifter stannar där?
– Det tycker jag definitivt, säger Jennie Enström.
Vad är det då som har gått fel?
– Det kan jag inte svara på. Det är företagshälsovården som får svara på det, förklarar Jennie Enström.
Var det rätt från början att den kommunanställda skulle få se de känsliga personuppgifterna på plats på Avonova?
– Ja, det har jag fått till mig. Det var därför den kommunanställda skulle få se handlingarna på plats men att hen inte fick ta handlingarna med sig därifrån, svarar Jennie Enström.
Vad är det för personuppgifter som den kommunanställda har tagit med sig?
– Det förekommer namnuppgifter i dokumentet. Det handlar inte om uppgifter om hälsotillstånd, säger Lena Thelin, kommunens HR-chef.
Vad händer nu med den kommunanställda?
– Det pågår en utredning. Jag kan inte säga mer än så, säger Lena Thelin.
Kommunstyrelsen har på delegation beslutat att anmäla händelsen till Integritetsskyddsmyndigheten, som tidigare hette Datainspektionen.
I underlaget till kommunstyrelsens beslut står också att "de personer vars personuppgifter förekommer i dessa handlingar kommer att bli underrättade".
Tidningen har gett Avonova möjlighet att svara frågor och kommentera det som har inträffat.
– Vi inte kan kommentera eventuella kundärenden offentligt. Därför avböjer vi att kommentera detta, säger Christer Zaar, tillförordnad Sverigechef på Avonova till tidningen.