"Arbetsgivaren har förhalat processen under lång tid och inte förhållit sig till den organisatoriska och sociala arbetsmiljön samt brustit i sina rutiner", skriver hon i sin anmälan.
I fokus står arbetsmiljön på utbildningskontoret.
Under våren har Therecé Palmér och en facklig representant försökt lösa situationen i dialog med kontoret. De uppfattade dock att kommunen agerade för långsamt, om alls, och nu har skyddsombudet bett Arbetsmiljöverket att ingripa.
Kritiken handlar om en rad anmälningar om bristande arbetsmiljö och kränkningar som aldrig har utretts. De tidigaste dateras tillbaka ända till 2016.
– Anmälningarna har under flera år bollats fram och tillbaka, säger Therecé Palmér till tidningen och fortsätter:
– Det finns ingen tydlig röd linje vem som har ansvaret att utreda. Det behöver kommunen skapa.
En fråga som det, enligt henne, inte finns tillräckligt bra rutiner kring är:
– Hur man ska göra om en chef slutar och har ett pågående ärende på sitt bord till exempel. Min uppfattning är att saker har fallit mellan stolar när flera personer har varit inblandade, säger hon och tillägger:
– Så är det fortfarande. Jag har i alla fall inte fått presenterat för mig hur det ska gå till.
Tony Lööw, chef för utbildningskontoret, kommenterar:
– Jag respekterar att skyddsombudet gör en anmälan.
Har ni förhalat processen?
– Jag kan hålla med om att det har tagit lång tid, men för mig innebär förhalat att man har gjort det medvetet, och det har vi inte. Vi är i en dialog med de fackliga för att komma i mål med frågorna.
Att det har dröjt så länge beror enligt Tony Lööw på att utredningarna i fråga har vuxit över tid.
– Jag utesluter inte att vi kan behöva skruva i rutiner runt den saken.
Han håller dock inte med om att rutinerna generellt är bristfälliga.
Anmälningar har, enligt honom, inte hamnat mellan stolar. Han hänvisar till ett system som kommunen använder. I det länkas varje anmälan till en ansvarig. Problem kan däremot uppstå när en anmälan inte kopplas till rätt person.
– Om man inte ställer in parametrarna rätt så kan anmälan hamna på fel ställe. Där finns också ett eget ansvar att göra arbetsgivaren medveten om det, säger Tony Lööw och tillägger:
– Risken finns att saker blir hängande i systemet.
När en chef slutar överlämnas även pågående arbetsmiljöutredningar, förklarar Tony Lööw vidare.
Själv blev utbildningschefen medveten om de tidigare outredda anmälningar först 2018.
– Jag får inte den informationen om det inte rör någon av mina direkta medarbetare. Utan de har hanterats av den person som stod näst i tur.
Therecé Palmér är kritisk till det. Hon anser att Tony Lööw mycket väl har varit inkopplad i åtminstone en tidigare arbetsmiljöanmälan som fortfarande är outredd.
Att anmälningar inte blir hanterade för att de har hamnat ”på fel ställe” är ingen godtagbar ursäkt, tycker Therecé Palmér. Tvärtom:
– Då behövs en rutin kring hur man ska göra för att det inte ska hända.
Ett involverat fackombud som tidningen har pratat med håller med:
– Att det har vuxit över tid är just för att arbetsgivaren inte tidigt har tagit tag i det. Så sent som i våras fattade en arbetsgivarrepresentant ett nytt beslut för att undvika behöva agera i dessa frågor.