Tosteröbron öppnar en gång i timmen mellan 06-22 och vi är nog många som råkat fastna i kön från Storgatan ner mot Kyrkogatan. Till slut bildas en mur av bilar i korsningen som leder ned mot Europaskolan. Trots köproblemet är ibland vänstra filen tom på bilar.
Manhal Muwaffak är chef för teknik- och servicekontorets projektenhet hos kommunen och var den som år 2012 löste köproblemet med att skapa ytterligare en fil.
Varför ska man använda båda filerna ned mot bron?
– När bron öppnas blir det väldigt långa köer, därför har vi gjort en buffertfil för att bilarna ska kunna stå parallellt, svarar Manhal Muwaffak.
Det verkar som att många tycker det är lite pinsamt att köra om den långa kön. Håller du med?
– Ja, exakt. Man kan nog få blickar från andra bilister. Det är kanske inte så många som vågar ta steget och köra om i nedförsbacken. Det är lite smalt i kurvan där och svårt att se, så man måste våga ta initiativet och köra längre fram.
Behövs det någon extra skylt, tycker du?
– Nej, det finns en skylt redan. Bilister behöver inte vara så försynta där, så enkelt är det.
Tosteröbron är en ständig diskussion för Strängnäsbor som tar sig till och från Tosterön. Senast förra veckan rapporterade tidningen om den stålskodda trottoarkanten på bron som orsakar punkteringar och skador på fälgar. I höst ska en konsult utreda om kanten går att sänka, alternativt ta bort för att få en bredare vägbana.