– Undervisningen kommer inte bli densamma som innan.
Bengt Melin ser framför sig att vuxenutbildningen på sikt förändras till att bli mycket mer flexibel än tidigare – tack vare den påtvingade distansundervisningen.
– Vi kommer att bli bättre på att möta de studerandes önskemål om alternativa upplägg.
I praktiken innebär det att komvux kan röra sig bort från fasta scheman med klassrumsundervisning. På så sätt kan eleverna friare styra över sin tid och till exempel arbeta vid sidan om studierna. Något som är särskilt viktigt för de som går på komvux.
– Syftet med vuxenutbildningen är hela tiden att göra människorna mer anställningsbara.
Digitaliseringen har varit på gång redan innan men har påskyndats ordentligt av coronapandemin, anser Bengt Melin.
– Det är det goda med det onda.
Sanna Hillderdal, lärare på komvux inom engelska och samhällskunskap, håller med:
– Det ligger mycket i tiden om man tänker sig att vuxna ska ha större möjlighet att studera, även om man har ett jobb.
Hon tillägger:
– Att studera som vuxen är annorlunda. Man har väldigt ofta andra ansvar i sitt liv, barn på förskolor eller ett jobb.
Att vuxenutbildningen blir mer tillgänglig är en demokratifråga, enligt henne:
– Fler kommer kanske att lockas till vuxenutbildningen framöver.
Men än så länge finns även en del nackdelar med distansundervisningen.
– Det är ingenting att hymla om: den som saknar tidigare utbildning och språket riskerar att få utbildningen förlängd, säger Bengt Melin.
Enligt honom är dessa personer i en svår sits, eftersom distansundervisningen kräver att man styr mycket av lärandet själv. En svår uppgift för de som inte har stor studievana sedan innan.
– För de som har det svårast är det inte optimalt.
Även yrkesutbildningarna har delvis varit svåra att genomföra. På Strängnäs komvux ges ett program inom barn och fritid och ett inom vård och omsorg.
– I båda programmen är det obligatoriskt med praktik. Än så länge har det gått rätt så bra, men läser man en medicinkurs och behöver göra praktik på sjukhus kan det bli svårt, säger Bengt Melin, som dock tillägger att det hittills har gått att lösa.
Sanna Hillerdal möter både och: elever som tycker att det är svårt att plugga hemma och sådana som trivs med det.
– Vissa är väldigt positiva över att slippa behöva åka till skolan.