Cirka 30 procent av alla som går förbi ett skyltfönster stannar, på tre sekunder har man avgjort om man ska gå in eller inte. Det säger Cecilia Jeppsson-Samuelsson, som jobbar med att stärka mindre handelsorter.
– Är det någon gång på året som man kan kosta på sig en idéskyltning så är det vid jul, säger Cecilia Jeppsson-Samuelsson, som på måndagen är i Strängnäs och föreläser för butiksinnehavare.
Idéskyltning bygger på att förmedla känsla, en stämning, som nödvändigtvis inte betyder att man har produkter i skyltfönstret. Varuhuset NK i Stockholm anammar detta till fullo vid jul. För Strängnäsbutikerna tycker Cecilia Jeppsson-Samuelsson att en mix kan vara bra.
– En köksbutik kan skylta med en massa porslin men jobba med olika färger, som rosa i ett fönster. Julen behöver inte bara vara rött och guld.
Sista anmälningsdagen för att delta i skyltfönstertävlingen som nu går av stapeln i Strängnäs är den 22 november. Den första advent börjar tävlingen, som anordnas av Strängnäs event.
– De butiker som deltar kommer att ha ett A4-ark i fönstret med en siffra. I butikerna kommer det att ligga röstkort, säger Emma Öhman, Strängnäs event.
Sista tid för röstning är klockan 14 på julmarknaden den 13 december. Anmälan sker till strangnasevent@gmail.com