– Det är hål i huvudet. Ibland kan man ta bort den fysiska personen men ibland ska man nog inte göra det, som i detta fallet, säger hemtjänstanställda Marie Levin.
I oktober beslutade socialnämnden att anta nya riktlinjer för hemtjänsten. Riktlinjerna innebär bland annat att hemtjänsten ska sträva efter att jobba mer med digitalisering.
I de tidigare riktlinjerna har det framgått att hjälp med inköp av livsmedel och apoteksvaror ska ske i första hand genom beställning av varor med hemkörning. I de nya riktlinjerna har dock en skrivelse om att inköp i andra hand kan ske vid närmaste livsmedelsbutik eller apotek tagits bort.
Kvar finns endast beskrivningen att serviceinsatser omfattar hjälp med att "skaffa varor och tjänster digitalt".
Det är dessa riktlinjer som ligger till grund för det brev som nådde Strängnäs hemtjänstbrukare i slutet på förra veckan. Brevet redogjorde för mottagaren att brukare nu behöver ett särskilt bankkonto, med tillhörande mobilt bank-id för att kunna inhandla sina varor.
– Om man ser bara till våra medlemmar så är det ju flera hundra som alltid går in på banken för att betala sina räkningar. De kan inte det här med internetbank och sådana tjänster, säger Sven Olof Ersmarker, ordförande SPF Seniorerna Strängnäs.
Han tycker att kommunen har börjat i fel ände, utan att ta hänsyn till brukarnas digitala kunskaper eller åsikter i frågan.
Sven Olof Ersmarker är inte ensam om sin synpunkt. Brukare och hemtjänstanställda som tidningen har varit i kontakt med ger uttryck för liknande synpunkter.
– Många av mina pensionärer är över 90 år och vill inte ha bank-id, säger Marie Levin.
– Jag känner att jag kommer behöva lämna hemtjänsten för jag kan inte stå för det här. Vi ska jobba med människor och inte datorer.
Att inköpen ska ske digitalt framöver innebär att leveransen av varor överlåts till livsmedelsbutikernas hemkörningstjänster.
En anonym brukare som tidningen har varit i kontakt med ställer sig frågan vem som ska betala för leveransen, en kostnad som snabbt kan uppgå till flera hundra kronor under en månad.
– Det går inte för mig, det kan bli upp till halva min matkostnad för den månaden, säger hen.
Brukaren upplever att brevet skapar fler frågor än svar.
– Det är otroligt luddigt, informationen som kommuniceras måste vara mycket tydligare. Nu får jag ringa för att försöka få svar.
Bodil Mellgren (S) är ordförande i socialnämnden och var med när de nya riktlinjerna klubbades igenom.
– Vi har beslutat om riktlinjer för hemtjänsten, och där framgår det att vi ska övergå till digitala inköp. Men det är ju inte så att man kan införa en digital ordning rakt av eftersom vi har många äldre som inte kan hantera tekniken, eller kanske inte ens blir beviljade ett bank-id.
Kommunens socialchef Karin Krönenstedt håller med om att det utskickade brevet var för otydligt. Nu ska kommunen skicka ut ett nytt brev med kompletterande uppgifter.
Där ska det framgå att digitala inköp inte är någon tvång.
– Jag beklagar att brevet formulerades som det gjorde. Den enskilda brukaren ska givetvis få använda den legitimation som önskas.
Leveranserna kommer till en extra kostnad, vem står för den?
– Vi tittar på detta just nu och ska beräkna en schablonkostnad för leveransen. Leveranskostnaderna ska självklart ingå i maxtaxan, säger Karin Krönenstedt.