Kunder i chock när centrala butiken i Strängnäs säljs

Många förlorar en favoritbutik och social mötesplats när Boutique My säljs. "De tycker det är tråkigt men de förstår mitt beslut", säger ägaren.

Märket Busnel som grundades 1920 har funnits i Boutique My från öppning till pandemiåren. "Många förknippar butiken med det här fabrikatet tror jag", säger ägaren Camilla Meinking.

Märket Busnel som grundades 1920 har funnits i Boutique My från öppning till pandemiåren. "Många förknippar butiken med det här fabrikatet tror jag", säger ägaren Camilla Meinking.

Foto: Hanna Källstig

Strängnäs2024-08-12 12:10

Nyheten i korthet

  • Boutique My, en populär butik i Strängnäs, är till salu. Ägaren Camilla Meinking, som drivit butiken sedan 2012, vill ha mer fritid och hoppas att efterträdaren fortsätter i samma stil.
  • Butiken, som ursprungligen startades av Meinkings mamma 1983, har överlevt fem inbrott på ett år och har haft damkläder som huvudfokus de senaste 15 åren.
  • Meinking vill hjälpa den nya ägaren att komma igång och ordna med leverantörer. Om ingen efterträdare hittas kan den uthyrda lokalen komma att rymma en annan slags verksamhet.

Nu är Boutique My på Hospitalsgatan till salu.

– Jag har lokalen till sista september, säger nuvarande ägare Camilla Meinking, 57.

Hon tycker det är viktigt att hennes efterträdare fortsätter i samma stil.

– Vi har alltid haft vår nisch med kvalitetskläder av kända märken.

Men det kan hända att ingen efterträdare hittas och då kan den uthyrda lokalen komma att rymma en annan slags verksamhet.

Camilla berättar att hon har många stamkunder – även från andra orter än Strängnäs, ska tilläggas.

– Det jag kommer sakna mest är alla de sociala stunderna med fina och trevliga människor.

Att inte träffa kunder varje dag tror butiksägaren kommer kännas annorlunda till en början.

– Det blir säkert en liten utmaning att ställa om vardagen.

undefined
Boutique My ligger på Hospitalsgatan som gjordes om till gågata i fjol.
undefined
M står för Meinking och Y för Yvonne, efter Camillas mamma som startade butiken 1983.

1983 startade Camillas mamma Yvonne Meinking Boutique My. Det är hennes initialer, fast i omvänd ordning som bildar namnet på klädbutiken.

Omkring år 2000 fick Yvonne hjälp i butiken av sin dotter. När hon fyllde 68 och ville få mer ledig tid var det dags för Camilla att ta över.

– Sedan 2012 har jag själv drivit butiken. Det har gått jättebra.

undefined
Ägaren berättar att det klassiska sortimentet har kända varumärken som Gant, Boomerang, och det svenska märket Newhouse. "Det har varit jättemånga fabrikat genom åren, jag kan knappt komma igång alla", säger Camilla Meinking.

Camilla Meinking gissar att många kvinnor i 40-årsåldern drömmer om att driva en butik.

– Ska man ta över måste man brinna för det.

– Skulle det vara någon som vill ta över vill jag hjälpa personen att komma igång och ordna med leverantörer, fortsätter ägaren.

Under sitt första år huserade butiken i en lokal längre ner på Hospitalsgatan. Först såldes bara herrkläder, men efter några år övergick sortimentet till både herr och dam. Butiken har överlevt fem inbrott på ett år. 

– Det är mer utsatt att sälja herrkläder, det genererar fler inbrott, anser Camilla Meinking.

Det är en anledning till att damkläder har fyllt butiken de senaste 15 åren.

undefined
Nu söks en ny ägare till klädbutiken och Camilla Meinking hoppas att hen vill att erbjuda kvalitet i plagg såväl som service. "En annan butiksägares dotter är den som har visat lite intresse för butiken", säger ägaren.

Camilla Meinking har jobbat i Boutique My i 24 år. Hennes sambo gick i pension förra året och hon är själv sugen på mer fritid.

– Man blir lite låst av att ha en butik. Det är mycket jobb, säger ägaren.

Även fast det känns sorgligt att lämna butiken har Camilla Meinking saker att se fram emot. Hon vill pyssla med trädgården, återuppta golfspelandet och resa.

– Det var en kund här som skulle åka till Mauritius, fast dit åker man väl på julen... Jag skulle välja Hawaii istället.

undefined
"Det sociala är jätteroligt, jag kommer att sakna alla fina och trevliga kunder", säger Camilla Meinking som blir som mest nöjd när hon har gett en kund bra hjälp.

– Jag hoppas alla är nöjda med mig och känner att de har fått ett bra bemötande. Det var en kund som sa: "Gud var ska jag handla nu." En annan var så chockad att hon skulle "hem och ta ett glas vin".

Karta: Boutique My
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!