– Trycket på vår e-handel följer kurvorna för covid-19 i stort sett. Det var lugnare i somras men nu dubblas omsättningen igen, säger butikschefen Svenne (ingen kallar honom för Sven-Ove) Weidne.
Den här möjligheten har Willys i Strängnäs kunnat erbjuda i två år.
– Det har gett oss mycket positiv feed-back, konstaterar Svenne Weidne.
Vad kostar servicen?
– Vi tar ut 49 kronor i plockavgift, men däremot finns ingen övre gräns.
De som beställer mat via nätet hämtar sina kassar i skåp på butikens framsida.
Just nu är efterfrågan så pass stor att det kan dröja fyra dagar från det att beställningen skickats in till dess att varorna får avhämtas.
– Varje dag har vi sex så kallade slottider, och då har kunderna två timmar på sig att hämta kassarna, säger Siri Steneskog medan hon lastar på mjöl och socker.
Sex personer är sysselsatta med att plocka ihop varor, dock inte samtidigt.
– Jag har plats för 18 papperskassar på en vagn, det tar mig cirka 50 minuter att fylla dem, säger Siri Steneskog som vissa dagar drar igång redan vid sex-tiden.
– Just då vi plockar jobbar jag ensam men sen hjälps vi åt när varorna ska placeras i boxarna, berättar Siri Steneskog.
Hennes chef:
– Våra plockare är mycket effektiva och ser samtidigt till att varorna håller högsta klass. De är väldigt noga.
En normal e-handelskund beställer livsmedel för cirka 1 200 kronor en gång i veckan och kommer då att få ha tre boxar i besittning under två timmar. Det går i princip att köra ända fram till boxarna för att lasta på sina varor.
– Kunden betalar antingen med kort på nätet eller via betalningstjänsten Klarna, berättar Svenne Weidne.
Kan man köpa alla produkter som finns i sortimentet via e-handel?
– Det är bara lösviktsgodis och blommor vi inte säljer på det sättet. Men frysta varor, till exempel, går bra. De placeras i speciellt avsedda skåp, konstaterar butikschefen som trots att han bor i Västerås varit med från starten i Solberga i början av millenniet.
Svenne Weidne ser e-handeln som en win-win-situation och tror att den kommer att expandera ytterligare.
– Men den kan aldrig fullt ut ersätta den fysiska butiken.
Hur känns det inför julrushen?
– Jag räknar med att vi ska klara flödet.
Willys granne Coop erbjuder tjänsten Hämta.
– Den senaste tiden har vi sett en kraftfull ökning på grund av corona, säger nya butikschefen Petri Salmela.
Alla vardagar går det bra att avhämta livsmedel som beställts på den centrala sidan coop.se.
– Varorna finns sedan i anslutning till vår förbutik, förklarar Petri Salmela.
Hur lång är leveranstiden hos er?
– Normalt sett kan man beställa fram till 23.59 för att få sina varor följande dag. Just nu råder det ett väldigt högt tryck, vilket kan leda till man får ett senare tidsfönster att hämta i. Vilka fönster som är tillgängliga syns på hemsidan.
Hur ofta kommer e-kunderna hit?
– Det varierar kraftigt.
Vad kostar servicen?
– 39 kronor för den som handlar för 500–2 000 kronor. För högre summor utgår ingen plockavgift.
Petri Salmela berättar att Coop för en dialog med fastighetsägaren om att få några p-platser vid entrén. Dessa skulle öronmärkas för de så kallade Hämta-kundena.
– Kunden meddelar då oss att han eller hon är här, så kommer vi ut med inköpen.