Kundvagnar på villovägar: "De dumpas än här, än där"

Skogen, diket, busshållsplatsen på andra sidan Biskopskvarnsleden, vid andra butiker, nere i centrum – eller spårlöst borta. Kundvagnarna på Solberga lämnas ständigt där de inte ska vara, säger Lotta Bergqvist som lessnat.

Många kundvagnar dumpas intill busshållplatserna på båda sidor om Biskopskvarnsleden, inte sällan med allehanda skräp i. Vagnarna på Solberga handelsområde tillhör Lidl, Willys, ÖoB, Blomsterlandet, Coop och Dollarstore.

Många kundvagnar dumpas intill busshållplatserna på båda sidor om Biskopskvarnsleden, inte sällan med allehanda skräp i. Vagnarna på Solberga handelsområde tillhör Lidl, Willys, ÖoB, Blomsterlandet, Coop och Dollarstore.

Foto: Åsa Wallin

Strängnäs2022-01-12 10:43

– När vi öppnade på Solberga hade vi fullt i huset med kundvagnar – nu är det knappt halvfullt, säger Lotta Bergqvist, butiksanställd hos ÖoB på Solberga handelsområde.

Hon berättar att kundvagnar ständigt lämnas vind för våg på och utanför handelsområdet – och att de ibland försvinner helt. Allra helst packvagnarna med flak.

– Hur många sådana vi hade från början vet jag inte, men nu har vi tre kvar. Resten är spårlöst borta.

För ett tag sen lackade hon ur och skrev ett inlägg på Facebook, där hon uppmanade folk att sluta vara slöa och ställa vagnarna där de hör hemma – utanför respektive butik.

Hon tror att vagnarna ses som "Solbergavagnar", men alla butiker har egna – och eget ansvar och olika lösningar för att hålla ordning på dem. 

Willys och Stora Coop anlitar Samhall för uppdraget:

– Hos oss kommer de varje dag. Men visst händer det att vi får samla ihop vagnarna själva, säger Coops butikschef Petri Salmela.

undefined
"Hos oss kommer Samhall varje dag och håller ordning på vagnarna", säger Petri Salmela, butikschef på Stora Coop Strängnäs.

Det gör alltså de flesta – som Lotta Bergqvist på ÖoB:

– Senast igår hämtade jag vagnar i buskarna vid busshållplatsen utanför Lidl. Går man inte ut tillräckligt ofta kan plötsligt alla vagnar vara borta. Då är det fullt runtom området. Det är extra dumt nu på vintern, för då körs en del sönder av plogbilen. 

Vagnar försvinner också mer långväga, säger Lotta Bergqvist:

– Vi har minst en som åker runt nere på stan – jag har fått både samtal och bilder. Och det är inte bara våra vagnar, utan andra från Solberga.

Hur tror du de hamnar där?

– De baxas nog inte in i några bilar, men det händer ju att folk går hit och då orkar de väl inte bära hem utan använder vagnarna som dramaten, säger Lotta Bergqvist och syftar på shoppingsväskorna på hjul.

undefined
Till skillnad mot i centrala Strängnäs sitter kundvagnarna på Solberga inte fastlåsta, så kunden behöver inte använda en plastbricka eller ett mynt för att få med sig den.

Solberga ägs av Kilen 7 Solberga AB och Mats Pettersson är ansvarig fastighetsförvaltare. Han bekräftar att kundvagnar som sprids vind för våg är ett problem.

– Ja, på flera sätt. För butikerna som måste lägga tid på att hämta dem och får en kostnad om de försvinner eller förstörs, så kan ju exempelvis synskadade göra sig illa på dem. Och det ser bedrövligt ut. Kunderna borde såklart köra tillbaka dem.

Lotta Bergqvist instämmer, med en vänlig men bestämd uppmaning:

– Ställ gärna tillbaka kundvagnen nästa gång. Det vore väldigt hjälpsamt mot alla – butiksinnehavare, andra kunder och dig själv. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!