Kvinnan som är i 85-årsåldern hade under tisdagskvällen kontaktats av en person som utgav sig för att jobba på ett telefonbolag. Personen menade att hen ringde för att erbjuda kvinnan rabatt på sitt mobilabonnemang, och bad kvinnan logga in med sin bankdosa.
Senare upptäckte kvinnan att 85 000 kronor hade länsats från hennes bankkonto.
Under onsdagsmorgonen besökte polisen kvinnan i hennes hem och upprättade efter förhör en anmälan om bedrägeri.
Angelica Israelsson Silfver, presstalesperson på polisregion Öst, säger att det är ett vanligt tillvägagångssätt för en bedragare.
– Det man kan säga om bedrägerier generellt är att det tyvärr oftast är äldre som blir utsatta. I det här fallet hade personen utgett sig för att jobba på ett telefonbolag, men de har lite olika metoder. Ibland påstår de att man har betalat för mycket för något, och ber brottsoffret logga in med bank-id, andra gånger kan bedragaren låtsas ringa från banken eller en myndighet.
Bedragaren är ofta skicklig i det sociala samspelet. Ibland tar de även reda på personlig information om den de ringer upp för att verka mer trovärdiga.
– De äldre vill gärna tro gott om folk och är lite naiva, men man ska istället vara väldigt skeptisk. Om någon oväntat kontaktar en och vill att man loggar in med bankdosa eller bank-id ska man inte göra det. Det ska man bara göra om man själv ringer upp någon, till exempel försäkringskassan.
Bedrägerier av den här typen är ofta svåra för polisen att utreda, säger Angelica Israelsson Silver.
– Vi kan ju försöka titta på vilket telefonnummer som har använts. Problemet är att det inte brukar leda någon vart sen. De som gör de här telefonbedrägerierna är väldigt skickliga, och använder nummer som inte går att koppla till personen.
Det man kommer längst med när det gäller bedrägerier är att förebygga dem innan de sker.
– Om man är yngre så kan man prata med sina äldre anhöriga om risken för bedrägerier, och vad man ska tänka på för att inte bli utsatt.
Hon menar också att det finns ett mörkertal när det gäller personer som blir utsatta för bedrägeribrott.
– Brottsoffret kan skämmas efter att ha blivit lurat, och kanske inte berättar för sina anhöriga eller polisanmäler. Vi vill att man ska göra tvärtom. Det är bra att både ta stöd från sina anhöriga och att anmäla till polisen, säger Angelica Israelsson Silfver.