Kvittens idé – guld värd för både kunder och personal

På Kvittens återvinningsstation i Strängnäs har man kommit på det perfekta botemedlet mot långa köer. ”Vi stoppar bilarna på platser där de kan avvakta en stund.”

Pontus Hulldin på Kvittens återvinningsstation är glad och nöjd med systemet som förhindrar akut köbildning bland besökarna.

Pontus Hulldin på Kvittens återvinningsstation är glad och nöjd med systemet som förhindrar akut köbildning bland besökarna.

Foto: Joakim Serrander, Eva Marklund (arkiv)

Strängnäs2020-12-02 16:30

Nu vill inte återvinningsledaren Pontus Hulldin ta åt sig all ära för idén att hejda trafiken. Han tror att flera återvinningsstationer runt om i landet praktiserar samma system. Men han går gärna med på beskrivningen att det fungerar väldigt bra, och är skonsamt mot både personalen som jobbar på rampen och för besökarna.

– När vi tidigare släppte in alla på en och samma gång så uppstod det köer överallt och det tog avsevärt längre tid för alla att kunna fullfölja sorteringen av sitt avfall.

Under sommaren kan man under en dag ha omkring 800 bilar på Kvitten. Ett halvår senare är det kanske 400 bilar under en dag.

I alla fall i normala fall. Nu med pandemin besöker i regel tio procent fler besökare Kvitten än en vanlig decemberdag.

– Vi var tvungna att försöka styra upp det hela i somras och gjorde det när den andra vågen av corona började bli synlig. Det är med tanke på allas säkerhet, menar Pontus Hulldin, som tänker lika mycket på sin personal som på besökarna.

Ser det likadant ut på alla återvinningsstationer i landet?

– Jag kan bara svara för Kvitten, de båda stationerna i Eskilstuna och den i Läggesta. Men här märker vi en klar ökning. Om det beror på att folk är flitigare med att städa ur garaget hemma eller om man väljer att riva gamla altaner och bygga nytt, vet jag inte.

Öppnar Kvitten även på lördagar snart?

– Det är ett önskemål från politiken i Strängnäs, det vet jag. Men det är en kostnadsfråga, förstås.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!