Sevab ska byta ut det befintliga vattenavloppssystemet mot ett nytt och därför har en stor del av Regementsgatan stängts av från slutet av mars till december. Tidningen har tidigare berättat om hur det drabbar en butiksägare på Regementsgatan, hur kunderna blir färre under den nio månader långa avstängningen av gatan.
Avstängningen drabbar också dem som bor på Samtingstorget 2 och 4. Trots adressen vetter husets garageinfart och parkeringsplatser utomhus mot Regementsgatan.
– I början gick det att åka in om man flyttade byggstängslet men det får man ju egentligen inte göra. Nu går det inte alls att komma in eller ut med bil, säger Lars Johansson, som bor på adressen.
Han tycker heller inte att lösningen att trixa sig in mellan byggstängsel har varit trafiksäker.
– Man ska inte behöva backa och hålla på, man kan få repor på bilen och det är en trafikfara. Det finns risk för att man kör på barn som kommer snabbt på elsparkcykel på cykelbanan.
Själv har han i garaget en motorcykel som han inte kan använda.
– I ungefär en månad har jag inte kunnat ta ut motorcykeln. Jag har missat slutet på säsongen.
Lars Johansson tycker att projektet kunde ha skötts på ett annat sätt.
– Det är bra att de byter ut VA-nätet. Men de kunde ha gjort det på ett annat sätt, varför inte i etapper? Nu gräver de upp en hel gata. Hur gör de om det börjar brinna eller om ambulansen ska in?
Tidningen har pratat med HF Förvaltning som äger fastigheten.
Varför har det inte gått att ordna en tillfällig parkering under arbetet på Regementsgatan?
– Vi kan inte styra över det, det är kommunen. Jag förstår att jobbet måste göras men hade kommunen informerat kontinuerligt hade det inte varit problem. Problemet är väl också att kommunen inte har riktigt koll för vår fastighet har ju inte adress Regementsgatan utan Samtingstorget 2 och 4 och då har kommunen inte åkt dit och kollat hur det ser ut, säger Johnny Hammarstedt, vd på HF Förvaltning.
Han fortsätter:
– Jag förstår om hyresgäster är missnöjda. Jag fick inte information innan arbetet började i mars. Jag fick läsa om det i tidningen, säger Johnny Hammarstedt.
Jonny Uremo Nilsson, som är projektledare på teknik- och servicekontoret på Strängnäs kommun, hävdar dock att information har gått ut.
– Alla som har blivit påverkade av arbetena ska ha fått information, säger han.
Kritiken gäller också att ni skulle ha informerat mer kontinuerligt. Vad säger du om det?
– Vi tar till oss det.
Enligt Jonny Uremo Nilsson går arbetet på Regementsgatan enligt plan.
– Sevab har en pågående VA-entreprenad där man byter ut VA-systemet i gatan för att det är gammalt. Efter det ska Strängnäs kommuns entreprenör asfaltera och justera estetiken.
När är allt klart?
– Vid årsskiftet.
Varför kunde ni inte ha gjort arbetet i fler etapper, så att inte en så stor sträcka av Regementsgatan varit avstängd länge?
– Det är en arbetsmiljöfråga och en säkerhetsfråga, både för dem som arbetar och för medborgare. Dessutom är det för en effektiv produktion, Jonny Uremo Nilsson.
När det gäller frågan om varför man inte hittat en lösning för de som inte kommer in i garage eller kan köra till sina parkeringsplatser, hänvisar Jonny Uremo Nilsson till Sevab.
–Av arbetsmiljöskäl har vi inte kunnat hålla parkeringsplatserna öppna. För att kunna schakta så djupt som vi behöver för att lägga våra ledningar, måste vi använda tillräckligt flacka schaktslänter för att säkerställa en trygg arbetsmiljö för våra yrkesarbetare. Dessutom behöver vi skapa tillräckligt med utrymme för grävmaskiner och annan utrustning för att kunna utföra arbetet säkert och effektivt, säger Loay Mohsen, projektledare på Sevab.
Hur säkerställer ni att ambulans och räddningstjänst kan ta sig fram?
– Innan varje projekt påbörjas skickar vi alltid in vår TA-plan, trafikanordningsplan, och informerar ambulans- och räddningstjänst. Räddningstjänsten har därmed full kännedom om arbetena och vid akuta situationer har de möjlighet att riva ner stängslet för att snabbt ta sig fram, säger Loay Mohsen.