Kommunen har presenterat en detaljplan för Södra stadsskogen som nyligen antagits av miljö- och samhällsbyggnadsnämnden, vilket tidningen skrev om i månadsskiftet september/oktober.
Nya bostäder i olika former innebär också att nya vägar och gator behövs.
Det cirka 425 meter långa Tryffelstråket från Vallbyvägen/Finningevägen till Brunnsvägen blir kvar, men får en ny skepnad.
– Det kommer att bli två nya busshållplatser, betydligt bättre belysning och en ordentlig gång- och cykelbana, säger Manhal Muwaffak på kommunens teknik- och servicekontor som diskuterat infrastrukturen med en konsult.
Gatan anlades i mitten av 1970-talet när stadsdelen Finninge såg dagens ljus, men är sedan länge öppen endast för bussar och taxi.
Många kan uppleva Tryffelstråket som otryggt. Camilla Åhlund, som bor i Finninge, gillade inte att gå där på egen hand eller låta sina yngsta barn promenera där ensamma. "Otäckt att gå här på kvällstid", var hennes budskap. Därför författade Camilla Åhlund vintern 2016/2017 ett medborgarförslag där hon anförde att biltrafiken åter skulle släppas på, något som tidningen intervjuade henne om.
Camilla Åhlund blev inbjuden till kommunfullmäktige för att berätta om sitt förslag, men säger sig inte ha fått någon mer återkoppling.
"Min egen tanke har varit liknande, att det ”byggs ihop” med gamla E20 och med nya cykel- och gångvägar", skriver hon i ett mejl till tidningen nu.
I slutet av 2021 är planen att en ny förskola med plats för 120 barn öppnas på Tryffelstråkets vänstra sida, från viadukten sett, vilket betyder att gatan ändå måste öppnas för biltrafik från åtminstone ett håll. Senare kommer Södra stadsskogen att växa fram med 400–450 bostäder.
– Viadukten vid Tryffelstråket ska ersättas av en cirkulationsplats. Då fyller vi upp med stenar och annat material som blir över från exploateringen, säger Manhal Muwaffak.
Det kommer att anläggas ytterligare en cirkulationsplats längre västerut, närmare Västerport.
Gamla E 20 blir därmed en stadsgata med tämligen låga hastigheter. Cykelbanan ska uppgraderas och grönytor med en rad planterade träd avskiljer den från biltrafiken, så ser visionen ut.
– Det här är ett väldigt stort projekt för Strängnäs kommun, och allting kommer att ske i etapper, berättar Manhal Muwaffak.