LÀrargalans stiftelse stÄr bakom prisutdelningen, vars syfte Àr att hylla lÀrarkÄrens insatser och lyfta fram kunskapens betydelse.
Madeleine Dahlgren var ovetandes om utmĂ€rkelsen innan tidningen hörde av sig â hon har nĂ€mligen inte haft skolmejlen igĂ„ng eftersom det Ă€r sommarlov.
â Det var en överraskning, sĂ€ger Eskilstunabon.
Idén om att bli lÀrare föddes redan i gymnasiet, mycket tack vare "en fantastisk historielÀrare" som kom att inspirera henne i sin egen undervisning.
â Jag försöker att prata med och se alla. Vara rĂ€ttvis och bygga relationer med mina elever. Jag försöker fĂ„ dem att förstĂ„ att det Ă€r ganska kul att lĂ€ra sig, berĂ€ttar Madeleine Dahlgren som svar pĂ„ frĂ„gan varför hon tror att just hon har blivit utvald.
Den officiella motiveringen lyder:
"Madeleine Àr en lÀrare som enligt mig borde anses vara förebild för mÄnga andra lÀrare i Sverige, hon lÀr inte bara ut pÄ ett fantastiskt sÀtt utan har Àven ett hjÀrta av guld och ser alltid till sÄ att alla elever mÄr bra. Hon Àr dessutom vÀldigt humoristisk och bemöter alltid oss elever med ett leende pÄ lÀpparna, dÀrför vÀljer jag att nominera henne till denna gala".
Madeleine Dahlgren har jobbat pÄ Roggeskolan i snart tio Är. Hon undervisar i SO-Àmnen, huvudsakligen historia och samhÀllskunskap. Sammanlagt har hon jobbat som lÀrare i snart 20 Är, varav 15 Är som utbildad. De resterande fem var som vikarie under lÀrarutbildningen.
â Jag undervisar framför allt pĂ„ högstadiet men sen har jag varje lĂ€sĂ„r en grupp pĂ„ mellanstadiet, berĂ€ttar Madeleine Dahlgren.
â Jag trivs jĂ€ttebra! Jag har underbara elever och kollegor. Sen Ă€r det en ynnest att fĂ„ vara i naturen och undervisa, fortsĂ€tter hon.
Vad Àr det bÀsta med ditt jobb?
â Att fĂ„ följa barn och ungdomar i deras utveckling över en lĂ€ngre tid. Ibland har jag grupper som jag följer frĂ„n Ă„rskurs fyra Ă€nda till Ă„rskurs nio. SĂ„ att vara med i kanske en av deras viktigaste delar av livet, dĂ€r de hittar sig sjĂ€lva och fĂ„ hjĂ€lpa till lite pĂ„ vĂ€gen.
â Det Ă€r sĂ„ roligt att fĂ„ se vilka de blir och fĂ„ lĂ€mna vidare till nya lĂ€rare pĂ„ gymnasiet, dĂ€r de utvecklas mer inom de omrĂ„den som de sjĂ€lva valt, fortsĂ€tter hon.
Det svÄraste med jobbet Àr att rÀcka till för alla, konstaterar Madeleine Dahlgren.