Lärargalans stiftelse står bakom prisutdelningen, vars syfte är att hylla lärarkårens insatser och lyfta fram kunskapens betydelse.
Madeleine Dahlgren var ovetandes om utmärkelsen innan tidningen hörde av sig – hon har nämligen inte haft skolmejlen igång eftersom det är sommarlov.
– Det var en överraskning, säger Eskilstunabon.
Idén om att bli lärare föddes redan i gymnasiet, mycket tack vare "en fantastisk historielärare" som kom att inspirera henne i sin egen undervisning.
– Jag försöker att prata med och se alla. Vara rättvis och bygga relationer med mina elever. Jag försöker få dem att förstå att det är ganska kul att lära sig, berättar Madeleine Dahlgren som svar på frågan varför hon tror att just hon har blivit utvald.
Den officiella motiveringen lyder:
"Madeleine är en lärare som enligt mig borde anses vara förebild för många andra lärare i Sverige, hon lär inte bara ut på ett fantastiskt sätt utan har även ett hjärta av guld och ser alltid till så att alla elever mår bra. Hon är dessutom väldigt humoristisk och bemöter alltid oss elever med ett leende på läpparna, därför väljer jag att nominera henne till denna gala".
Madeleine Dahlgren har jobbat på Roggeskolan i snart tio år. Hon undervisar i SO-ämnen, huvudsakligen historia och samhällskunskap. Sammanlagt har hon jobbat som lärare i snart 20 år, varav 15 år som utbildad. De resterande fem var som vikarie under lärarutbildningen.
– Jag undervisar framför allt på högstadiet men sen har jag varje läsår en grupp på mellanstadiet, berättar Madeleine Dahlgren.
– Jag trivs jättebra! Jag har underbara elever och kollegor. Sen är det en ynnest att få vara i naturen och undervisa, fortsätter hon.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Att få följa barn och ungdomar i deras utveckling över en längre tid. Ibland har jag grupper som jag följer från årskurs fyra ända till årskurs nio. Så att vara med i kanske en av deras viktigaste delar av livet, där de hittar sig själva och få hjälpa till lite på vägen.
– Det är så roligt att få se vilka de blir och få lämna vidare till nya lärare på gymnasiet, där de utvecklas mer inom de områden som de själva valt, fortsätter hon.
Det svåraste med jobbet är att räcka till för alla, konstaterar Madeleine Dahlgren.