Allting började med en kompiskväll förra hösten. Erica Bergstedt sov över hos Ellen Johansson och glömde kvar sina örhängen. När hon upptäckte det lite senare hade det ena redan försvunnit, och var Ellen Johansson än letade dök det inte upp.
– Vi tänkte att det måste finnas en lösning på det här, säger Ellen Johansson.
Båda går företagsprogrammet på Europaskolan Strängnäs. I samma veva som örhänget försvann skulle de starta ett UF-företag, ett slags företag för ungdomar som vill lära sig hur det funkar att driva eget. Ett av lärarens tips var att hitta en lösning på ett vardagsproblem, och det var då som kugghjulen verkligen sattes i rörelse.
– Vi funderade jättemycket på vad vi skulle kunna göra, och det var då vi kom på att vi skulle kunna utveckla magnetiska örhängesfästen så att det går att sätta ihop örhängena när man inte använder dem, säger Erica Bergstedt.
Ett örhängesfäste är det lilla stopp som sitter på baksidan av örsnibben och hindrar örhänget från att trilla ur. Ett annat namn är snurrebuss, men Ellen Johansson och Erica Bergstedt brukar kort och gott kalla den plopp eller plupp. Deras magnetiska ploppar har fått namnet Attractive magnet.
De startade UF-företaget tillsammans med två andra klasskompisar. Många gillade idén och var intresserade av att köpa, men det visade sig vara svårt att ta fram produkten. Plupparna ska tillverkas i plast, så att även allergiker kan använda dem. Men för att tillverka dem krävs ett särskilt verktyg.
– Verktyget skulle kosta 50 000 kronor att ta fram och så mycket får man inte låna när man driver UF-företag. Men vi har fått hjälp av ett företag att ta fram en prototyp som vi kan visa upp, säger Ellen Johansson.
Efter UF-företagandekursens avslut fick de tips från sin lärare om innovationstävlingen Sörmex. Alla fyra var inte intresserade av att fortsätta, men Ellen Johansson och Erica Bergstedt nappade och fortsatte att bygga på sin idé. Sörmextävlingen blev en barnlek för de två, som precis gått en kurs i att sälja in idéer och lärt sig skriva affärsplaner.
– Vi hade vunnit en pitchtävling i skolan och en på Strängnäs business park, säger Ellen Johansson men medger att det var pirrigt ändå.
Attractive magnet gick också hem hos juryn, och som en av de tio vinnarna får de ställa ut på Formexmässan i januari. Nu ska de göra en förserie så att fler kan få prova produkten. Förhoppningen är att någon eller några ska gilla deras idé så mycket att det ska löna sig att börja producera den. En dröm är att de magnetiska örhängesfästena ska ersätta de vanliga fästena och säljas tillsammans med örhängen i butiker.
– Vi satsar på det här, vi tror på oss själva, säger Erica Bergstedt.
De är tacksamma för alla möjligheter som Sörmex har inneburit, särskilt i form av kontakter och rådgivning.
– Det bästa är att vi får förtroende och respekt av alla vuxna, säger Erica Bergstedt.