I lördags tog Mathilda Quick sista tåget från Stockholms central mot Eskilstuna. Det avgick 23.55 och redan från början framgick det att tåget bara skulle gå till Södertälje där färden skulle gå vidare med ersättningsbuss. Tåget var rejält försenat efter ett längre tågstopp innan Södertälje. Mathilda Quick uppskattar att de kom fram till Södertälje kvart över ett, halv två på natten.
Men där fanns bara en ersättningsbuss.
– Den tog bara hälften av passagerarna. Resten av oss, ungefär 45 personer, stod kvar där. En person ringde Mälartågs kundservice och fick höra att det inte fanns några planer på att skicka en buss till, berättar Mathilda Quick.
Hon fortsätter:
– Det kom någon taxi men där stod ju ungdomar som hade varit och tittat på Hov1 som inte hade några pengar att lägga ut. Att åka från Södertälje till Eskilstuna blir ju ändå några tusen kronor. De stod där och frågade om gratis skjuts men det fick de ju inte. Det kanske var 15 ungdomar.
Efter att ha väntat i en timma bestämde sig Mathilda Quick och hennes man för att ta taxi hem till Strängnäs.
– Vi kunde ju lägga ut pengar till taxi för vi är vuxna med fast jobb. Men det var jättemånga som stod kvar där och bara väntade. Att Mälartåg inte har någon plan på att skicka en ny buss utan bara lämnar oss där, vad är det för stil?
– Jag är fruktansvärt förbannad över att de tänker att de ska lämna oss vid gatan övergivna mitt i natten. Jag förstår inte hur de tänker och jag förstår inte att man inte tar ansvar för situationen.
Tidningen har varit i kontakt med Mälartåg.
Varför hade ni inte ersättningsbuss till alla?
– Vi ber verkligen om ursäkt för situationen som uppstod. Det här var ett planerat banarbete, som varit inplanerat sedan i somras, och vi hade planerat för ersättningsbuss. En vanlig lördagsnatt brukar det räcka med en ersättningsbuss på den här sträckan mot Strängnäs och Eskilstuna. Det är inte så många som reser. Men den här dagen var det flera stora evenemang i Stockholm, framför allt en stor konsert med Hov1 på Södermalm, och det var väldigt många fler som ville resa då, säger Katarina Myrberg, kommunikatör på Mälardalstrafik.
Hon fortsätter:
– Situationen löstes genom att Mälartågs driftsledning men även kundservice kunde boka och skicka fem taxibilar. I dag har det kommit in ett 20-tal samtal/ärenden från resenärer som beställt egen taxi för hemtransport. Dessa får pengar tillbaka för taxiresan.
Har ni inte koll på när det är större konserter eller evenemang och det kan väntas bli högre tryck på trafiken?
– Vi behöver bli bättre och det är något som vårt nya trafikföretag Transdev, som kör Mälartågs trafik sedan i juni, jobbar med. Samtidigt här och nu, givet att det är ett samma banarbete nästa helg, pågår arbetet hos Transdev för att säkerställa att motsvarande situation inte uppstår nästa helg.
Hur ska ungdomar ta sig hem när det inte sätts in ersättningstrafik, med tanke på att de kanske inte har samma möjligheter att lägga ut för taxi som vuxna har?
– Vi ber verkligen om ursäkt för situationen som uppstod. Vi förstår att det skapade oro och otrygghet. Vi hoppas att ungdomarna med hjälp av mobiler kunnat ha kontakt med föräldrar för hjälp i den situation som uppstod och fått hjälp att betala taxin vid framkomst.