De fyraåriga ögonen vet inte riktigt var de ska vila. Fötterna är på väg åt ett håll medan händerna sträcker sig för att känna på något annat. Intrycken är många – och personalens insatser under onsdagens planeringsdag får "tumme upp" av Ella Pedersen och hennes kamrater på avdelningen Räven på fristående Vårfruberga förskola.
– Det roligaste är... att få vara här, säger Dastan Hoseyni efter en stunds betänketid, och Milea Anderlund håller med om att "allt" hon sett hittills är finast och häftigast.
Den sinnes- och rörelsestig som slingrar sig genom skogen bakom skolan ska inte bara vara ett roligt inslag i verksamheten, även om det så klart är väldigt spännande för barnen att få se de fantastifulla figurerna, husen och föremålen så här på premiärmorgonen.
– Det finns så många barn i dag som mår dåligt och inte tycker om sig själva. Vi som jobbar med F–3 har alla möjligheter att förebygga det, men det måste finnas en tanke, säger specialläraren Linda Lilja.
Den tanken har grott i personalgruppen hela vårterminen, berättar hon. Nu har den omsatts i verklighet.
"Du strålar" och "du är värdefull" är exempel på de positiva budskap som nu har satts upp i naturen längs med stigen.
– Man ska kunna gå här med en grupp barn, stanna upp och prata om budskapen. Alla föräldrar säger till sina barn att de är fantastiska. Men hur känns det att vara fantastisk, vad är det som gör att det känns så? säger Linda Lilja, som har arbetat i skola i 22 år och själv sett och märkt att något har förändrats på senare tid.
– De tio senaste åren har den psykiska ohälsan galopperat iväg. De fem senaste åren har det verkligen eskalerat, säger hon.
Bland de äldre elever hon tidigare har arbetat med har psykisk ohälsa kunnat visa sig på extrema sätt.
– Här, i den här åldern, handlar det mer om humör som dippar och att barnen generellt har svårt att prata om varför det känns på ett särskilt sätt, säger hon.
I slutet av månaden inleds ett samarbete mellan Vårfruberga friskola och Eskilstunabaserade Grounded minds AB, som ska utbilda personalen i mindfulness. Genom bland annat yoga ska barnen sedan få öva sin sinnesnärvaro.
Längs med stigen finns även kreativa stationer som lockar fram skaparglädje, moment som uppmuntrar till rörelse och föremål som kan utlösa samtal om såväl olika skolämnen som andra samhällsfrågor.