Vid en sökning på Systembolagets hemsida får man 990 träffar på sökordet "champagne". Varugruppen mousserande viner där champagne ingår blir mer och mer populär bland Systembolagets kunder, och specifikt champagne har blivit en allt mer populär dryck. Under de senaste tio åren har försäljningen av champagne och mousserande vin på årsbasis ökat från 4 miljoner liter till 11 miljoner liter.
Under 2014 ökade försäljningsvolymen för av mousserande vin med 11 procent, enligt Systembolagets egen statistik. När det gäller champagne specifikt ökade försäljningsvolymen i de lägre prisklasserna, upp till 399 kronor, med 8 respektive 6 procent. Försäljningen av de dyraste prisklasserna och av roséchampagne backade dock med omkring 2 procent volymmässigt.
– Om man går tillbaka till millennieskiftet var det en oerhörd försäljningsökning på champagne, och sen har kundernas intresse stannat kvar. Det beror även på att vi under senare år har lanserat ett par champagner i lite lägre prislägen, säger Lennart Agén, presschef på Systembolaget.
Marie Ericsson Drotte och Michael Jonsson hade ganska nyligen träffats när de bestämde sig för en semesterresa till Champagne-distriktet i Frankrike. Marie Ericsson Drotte har alltid varit väldigt förtjust i Frankrike och dess kultur och ville visa det för Michael Jonsson. Sommaren 2014 tog de bilen ner och åkte runt på olika champagnegårdar.
Som sista stopp valde de Champagnehuset Mathelin i Marnedalen i närheten av Épernay – en av de städer som brukar kallas en av Champagnes huvudsträder. Det sista stoppet på resan visade sig bli en lyckträff.
– Jag har egentligen inte varit så där jätteförtjust i just champagne innan, men jag kände att den här champagnen verkligen var jättegod, säger Marie Ericsson Drotte.
I bilen på vägen hem till Strängnäs började de smida planer. Tänk om de skulle kunna börja importera den nya favoritdrycken till Sverige? Väl hemma i Strängnäs tog de kontakt med familjen Mathelin och frågade om de fick bli importör – och familjen sa ja.
Sedan började processen med kontakter med Systembolaget, kommunen och Skatteverket för att skaffa alla de nödvändiga tillstånden. Ungefär ett år senare har de kunnat komma igång med försäljningen så smått.
Champagnen finns nu i Systembolagets försäljningssortiment och de har lyckats få in en fot på några lokala restauranger som Bistro Edsbacka och restaurangen i Skottvångs gruva.
– Det skulle vara jättekul att hamna på Systembolagets hyllor, men då gäller det att vi säljer mer än någon av de sorter som redan finns där, säger Marie Ericsson Drotte.
Marie Ericsson Drotte drivet eget inom kommunikationsbranschen och Michael Jonsson är fastighetstekniker på Strängnäs fastighets AB. Importfirman är än så länge bara en sidosyssla.
– Vi gör det här för att vi tyckte att det var spännande att testa något nytt. För mig som arbetar med kommunikation är det roligt att prova på att driva fram ett eget varumärke, säger Marie Ericsson Drotte.