Ett medborgarförslag som går ut på att stänga Trädgårdsgatan för biltrafik cirkulerar för närvarande, en nyhet som nått Zahid Velics öron.
– Försvinner möjligheten att köra fram hit kommer vi att stänga butiken. Många av våra kunder har tunga saker att bära på, för att inte tala om leveranserna som kommer den här vägen, fortsätter Zahid Velic.
Hans verksamhet fyller upp de ytor som tre andra företag tidigare hyrde in sig i samtidigt. Bland annat en sko- och en tv-butik.
– Vi finns på 550 kvadratmeter, det motsvarar en tredjedel av verksamheten på vår sida av den tilltänkta gågatan, förklarar Zahid Velic
Han startade sitt företag i liten skala på Järnvägsgatan men kom kring 2015 till Trädgårdsgatan, där rörelsen kunnat växa.
– Här erbjuds det som centrala Strängnäs tidigare förlorat i form av järnhandel, elbutik och VVS. Det har vi återskapat här, alla kan Solberga, säger Zahid Velic.
– Blir det gågata lämnar vi Strängnäs och flyttar till Eskilstuna. Vi skulle inte ha råd att fortsätta.
Hur trivs ni med läget?
– Bra, men vi tycker att kommunen borde underlätta för oss småföretagare och värna om stadskärnan. Tidigare fanns det parkeringar på båda sidorna av den här gatan. Vi skulle gärna få tillbaka de p-platser som vi gått miste om, inte bli av med samtliga.
– Vi får mycket beröm för både service och utbud, fyller dottern Amela Velic i.
Nu har ni dragit igång namninsamlingar!
– Ja, det finns en protestlista som personal i butikerna här på gatan skrivit på. Sen lägger vi ut listor i affärerna och på fiken som privatpersoner kan skriva under. Vi måste göra något akut för att stoppa eller fördröja gågatan.
Sedan något år driver Sara Sjödin Rosenius blommor på samma gata och samma sida:
– Ännu så länge är jag för dåligt informerad i frågan för att kunna ha en åsikt. Men så klart är många kunder beroende av att kunna ta bilen hit, därför förstår jag innehavaren av VVS-butiken.
– Utan parkeringar blir det inget levande centrum. Jag klarar inte ett tapp till här efter coronapandemin, förklarar Sara Sjödin.
Ica-handlaren Peter Hallgren har inte skrivit på någon lista, men är heller inte speciellt orolig.
– Den här frågan har diskuterats tidigare. Det skulle inte funka med gågata. Vi får ju tunga leveranser dagligen via Trädgårdsgatan. Systembolaget är också beroende av den infarten.