”Missnöjda” sållades bort i sotarenkäten

Den utlovade sotarenkäten är klar och den väcker ett antal frågor. De husägare och den restaurangägare som under intervjuerna uttryckte att de anlitar annan ”sotare eller brandskyddskontrollant” fick inte vara med och svara på frågor.

Strängnäs2010-11-19 06:37

Kommunstyrelsen gav tidigare i höstas förvaltningen i uppdrag att titta närmare på hur nöjda eller missnöjda husägare och restauranger är med sotningen och brandskyddskontrollen i kommunen.

Uppdraget gick till företaget Samhällsinformation AB. Det har ringt runt till totalt 129 husägare, vilket inkluderar ägare till fritidshus, och till elva restauranger. Men de redan ”missnöjda” kunderna fick inte vara med och svara på några frågor.

I undersökningen står att sju personer anlitat annat företag därför att de redan visste om att ”Strängnäs kommun inte har ”bra” sotning/brandskyddskontroll”. Problemet är att husägare inte kan anlita någon annan för brandskyddskontroll.

För sotning är det möjligt, men bara om man först ansöker genom kommunen. Hittills har bara en ansökt och blivit beviljad att anlita annan sotarfirma.

De svarande har gett ett helhetsbetyg på en femgradig skala där fem är bäst och sammanfattningsvis får Strängnässotaren 3,6 i medelbetyg. 22 procent av husägarna har givit toppbetyg och tre procent bottenbetyg. Om de bortsorterade husägarna varit med i enkäten, och givit ettor, hade åtta procent givit lägsta betyg för Strängnässotaren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om