– Det är anmärkningsvärt att Liberalernas Sofia Könberg, ledamot i barn-och utbildningsnämnden gång på gång går ut i tidningen och rasar över det skolutvecklingsarbete som pågår inom Strängnäs kommunala grundskolor. Att kalla den kompetensväxling som pågår för nedskärning är att vilseleda. Bilden behöver nyanseras, tycker Catharina S:T Cyr.
Därför bestämmer tidningen träff med henne på en bänk vid Mälarens vatten, för att prata skola.
– Vi ger vårt fulla stöd till det arbete som pågår och är övertygade om att resultaten kommer. Målsättningen är glasklar, vi vill att alla elever ska ges förutsättningar att klara skolan med goda resultat och vilja fortsätta lära genom livet.
Catharina S:T Cyr har även skrivit ett långt inlägg på Facebook som riktar sig till barn och vårdnadshavare i Paulinska skolan, som var den med lägst antal elever som klarat godkänt i alla ämnen:
"Fortsätt längta och känn förväntan och glädje inför skolstarten. Ditt barn kommer till en skola med en mycket driven rektor och engagerad och kompetent personal som är taggade och redo att göra sitt yttersta för att alla ska nå så långt som möjligt och klara skolan med goda resultat. Är du vårdnadshavare till barn som valt någon av våra andra skolor så kommer det också att bli bra. Låt ditt barn känna lust och förväntan inför skolstarten."
Catharina S:T Cyr lyfter också vikten av läsande bland barnen och uppmanar till detta under sommarlovet.
Om sitt uppdrag som ansvarig skolpolitiker säger hon:
– Det är ursvårt. Men meningsfullt.
Hon säger att man nu jobbar på bred front för att komma till rätta med de problem som finns i kommunens skolor.
– Vi gör stora insatser men allt har inte slagit igenom i slutresultatet än. Det kommer att ta lite tid. Jag känner mig hoppfull, vi ska fixa det här!
Som exempel ger hon att man har stärkt ledarskapet på flera plan och arbetar på ett mer fokuserat sätt.
– Vi har inte fått de resultat vi behöver, alltså behöver vi göra på ett annat sätt. Rektorerna gör satsningar utifrån vad just den skolan behöver. Till exempel fler specialpedagoger, stormentorer eller förstalärare.
Men hur går det för alla dem som inte nådde fram till godkänt betyg i alla ämnen i år?
– För de eleverna erbjuds sommarskola och till hösten väntar introduktionsprogram på gymnasiet med målet att klara godkänt i de ämnen som saknas.