Nathalie Nykvist tar emot frisörkunder under tystnad

Efter pandemin funderade Nathalie på hur hon skulle få alla kunder att komma tillbaka till henne. Idén om tyst klippning har funnits länge inom branschen, men Nathalie har förvaltat den. "För många är frisörbesöket tufft", säger hon.

Nathalie Nykvist på Salong No 20 i Strängnäs erbjuder tyst klippning.

Nathalie Nykvist på Salong No 20 i Strängnäs erbjuder tyst klippning.

Foto: Malin Johansson

Strängnäs2023-10-24 16:30

När Nathalie valde att börja med tyst klippning efter pandemin möttes hon av positiv respons. Helt plötsligt fick hon tillbaka kunderna hon tappat under pandemin. Nu upplever hon att hon även når ut till en ännu bredare kundkrets.

– Många tyckte att det var en väldigt bra idé och många kunder berättade att det var efterlängtat. Många upplever svårigheter med att gå till frisören och nu finns det ett alternativ även för dem, säger Nathalie Nykvist på Salong No 20 i Strängnäs.

Med den goda responsen har nu idén om att vidareutveckla uppstått.

– Jag har märkt av fler bokningar nu och efter att ha pratat med mina kollegor ska vi nu ta ytterligare ett steg. Vi ska erbjuda tysta behandlingar i form av tyst fotvård eller tyst massage. Man ska inte känna sig tvungen till att småprata och man ska inte behöva stå ut med att höra på munbajs från oss som utför behandlingarna.

undefined
"För många är det efterlängtat och jag har fått väldigt bra respons", säger Nathalie Nykvist.

För många är tiden i frisörstolen efterlängtad och förknippad med många samtal.

– Det är klart att det finns två läger. Vissa älskar tiden de spenderar i frisörsalongen och har skapat en relation med sin frisör. Andra har väldigt svårt med det.

Nathalie menar på att anledningen till att många bokar tyst klippning beror på social fobi.

– Det är väl den vanligaste anledningen, eller att kunderna har diagnoser som gör att de inte kan uttrycka sig verbalt. Jag har även kunder med hörapparater som tycker det är jobbigt att hela tiden hålla koll på ifall jag försöker säga dem något. Nu kan de njuta utan att känna att man behöver föra en konversation.

Några av kunderna har nu gått från tyst klippning till vanlig klippning.

– Jag frågade en av mina kunder varför han inte längre bokar tysta klippningar. Han gav mig ett väldigt roligt svar som handlade om att han i förväg inte kunde veta om jag var trevlig eller inte. Tänk om han och jag inte alls klickar, då orkar han inte prata med mig, säger Nathalie och fortsätter:

– Det är något jag inte alls tänkt på. Det kan ju vara så att man inte klickar med sin frisör, men vill fortsätta gå till den på grund av att man är nöjd med resultatet.

undefined
Nathalie Nykvist på Salong No 20 i Strängnäs erbjuder tyst klippning.

Många av Nathalies vänner ser henne som en riktig snackpåse och frågar varför hon gör det. Hennes svar är enkelt.

– Jag dras till att hjälpa människor. Alla behöver få känna sig fina, omhändertagna, lyckliga och trygga.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!