Anna Zachrisson var aktiv i Strängnäspartiet under sju år.
Under den tiden fanns Svealandsbanans ständigt närvarande i lokalpolitiken.
– Om inte annat var den ett informationsärende på varenda sammanträde inom kommunfullmäktige och kommunstyrelsen, säger Anna Zachrisson när vi ses på Resecentrum snart 24 år efter den historiska händelsen.
Strängnäs hade önskat sig en riktig tågförbindelse sedan 1895, även om det funnits ett stickspår för en rälsbuss mellan stiftsstaden och Åkers styckebruk fram till 1983.
Svealandsbanan erbjöd helt andra möjligheter.
– Den skulle förbinda hela regionen. Och jag tycker man kan säga att den satsningen som gjordes verkligen bar frukt, säger Anna Zachrisson.
– Samtidigt minns jag de debatter och diskussioner som förekom på 90-talet. Centern tyckte att stationen skulle byggas i Fårhushagen. Men jag tror inte att vi fått samma resandefrekvens om tågen stannat där i stället, fortsätter hon.
Från början anlades enkelspår förbi Strängnäs och genom tunneln västerut.
– I det skedet hade dubbelspåret varit en för dyr investering, poängterar Anna Zachrisson.
Under två dagar i juni 1997 skulle Svealandsbanans ankomst uppmärksammas, dessutom med en kunglig touch.
– Det var en väldig uppståndelse och en stor lycka i bygden, säger Per Edlund, på den tiden platschef på Strengnäs Tidning.
Lördagen den 7 juni invigdes två stationer i samma kommun.
Över 2 000 personer tog chansen och åkte med X 2000-tåg mellan Strängnäs och Läggesta.
Anna Zachrisson liknande processen som nu kröntes vid en lång graviditet.
"Som vi har längtat. Det känns som vi varit med järnväg sedan spaden sattes i jorden 1992. På måndag blir vi förlösta, då stiger vi på tåget och reser in i framtiden".
Klockan 09.00 den 9 juni rullade ett tåg ut från Stockholms central för premiärturen på Svealandsbanan. Bland resenärerna fanns flera kända ansikten, till exempel SJ-basen Stig Larsson, politiker, landshövdingar och kungen.
Även Per Edlund fanns med på resan.
– Det var ett väldigt pådrag. Jag tror att vi hade reportrar på samtliga stationer, säger han.
Läggesta nåddes 09.55.
På en bild i tidningen fångades kungen tillsammans med stiftets biskop Jonas Jonson och Anna Zachrisson.
– Jag skulle kliva på tåget där, berättar Anna Zachrisson.
I Läggesta anslöt även oppositionsrådet Leif Lindström (S).
Programmet förgylldes av ett skådespel i vilket bland andra hertig Karl och Harry Martinson gestaltades.
– Jag minns hur välrepeterat allting var, både i Läggesta och Strängnäs, säger Anna Zackrisson.
Carl XVI Gustaf fick ta emot ett grönt äpple av amatörskådespelaren Bengt Landin och en pusselbit föreställandes Läggesta med omnejd av Sara Tördahl från Åkers styckebruk.
I ungefär sex minuter varade stoppet i kommunens östra del.
Klockan 10.25 stod så kungen på perrongen i Strängnäs.
– Jag vill minnas att publiken förväntade sig ett tal av konungen, men att han knappt sa någonting. Då fick landshövdingen Bo Holmberg rädda upp situationen, säger Anna Zachrisson.
Ett tal hölls däremot planenligt av kommunfullmäktiges ordförande Ulf Lindelöw (också STRP).
"Vi kallar Strängnäs för dynamisk idyll, men det är först i dag vi får möjligheten att leva upp till begreppet dynamisk", sa han.