Järnvägsgatan är bred och ibland överskrids den tillåtna hastigheten 30 kilometer i timmen. Våren 2020 skrev tidningen om den något stökiga trafiksituationen på den aktuella gatan i centrala Strängnäs.
Det pratades då om flera tänkbara åtgärder för att få till en bättre struktur och framför allt sänkta hastigheter. Just nu verkar dock endast en ny gång- och cykelbana vara på tapeten.
– Nedre delen av Järnvägsgatan saknar cykelbana. Så planen är att vi ska få till en sådan genom att bredda trottoaren på den östra sidan, så att nätet i stan länkas samman, säger Maria Sigurd (tidigare Kautto).
Det finns emellertid flera aspekter att ta in.
– Till exempel att vi har en busshållplats. Vi ska lyfta frågan om det går att flytta busstrafiken, konstaterar Maria Sigurd.
För drygt ett och ett halvt år sedan talades det bland annat om ett upphöjt övergångsställe i höjd med vad som numera heter Taco del Buho (och i folkmun Ugglans grill).
– Ett sådant är inte aktuellt nu, berättar Maria Sigurd.
Hon berättar att den trafikmätning som genomfördes i fjol på sträckan mellan Storgatan och Gyllenhjelmsgatan visade på en "något förhöjd hastighet". Snittet låg på 36 km/timmen, att jämföra med tillåtna 30 km/timmen.
I ett mejl skriver nu dessutom Maria Sigurd att ett gångfartsområde i anslutning till korsningen Järnvägsgatan/Gyllenhjelmsgatan kommer diskuteras under 2022.