MÄnga har rynkat pÄ ögonbrynen Ät elrÀkningarna som trillat ner i brevlÄdan de senaste mÄnaderna och de flesta har tankat bilen med mindre förtjusning sedan priset pÄ drivmedel höjts. Till följd av prisökningarna stiger Àven kostnaden för varor och tjÀnster.
Det innebĂ€r att nĂ„got av det allra nödvĂ€ndigaste i vardagen â livsmedel â blir dyrare.
Det mÀrker StrÀngnÀs kaféer.
â Osten som vi köper in gick upp frĂ„n 55 kronor till 78 kronor kilot, sĂ€ger Leif Andersson, delĂ€gare i Prinsen pĂ„ JĂ€rnvĂ€gsgatan i StrĂ€ngnĂ€s.
Han nÀmner Àven kaffet som han nu köper in för 33 kronor mer Àn tidigare.
Trots det har Prinsen inte höjt priset för kaffedrickarna, eftersom marginalen per kopp vanligtvis Àr omkring 20 kronor. DÀremot har kaféet ökat priset per kanelbulle med tvÄ kronor. Det gör att fikakombon i dagslÀget kostar omkring 47.
Prisökningen kanske inte stannar dÀr, menar delÀgaren, för varken bullen eller koppen.
â Allting ökar ju och mjölet har gĂ„tt upp med bra mĂ„nga kronor egentligen. En Ă„ttabitarstĂ„rta behövde jag öka pĂ„ med 17 kronor för att behĂ„lla samma vinst. Det pĂ„verkar de som har lĂ€gre lön, de kommer kanske att dra Ă„t sig öronen lite.
StrÀngnÀsprofilen Jan-à ke Petersson Àr sedan flera decennier stamkund pÄ Café Prinsen.
â Jag tĂ€nker inte skĂ€ra ner pĂ„ antalet besök hĂ€r, berĂ€ttar han över en kopp kaffe.
â Att Prinsen höjt priserna köper jag. Ser inget konstigt med det, Ă€r ju likadant överallt. Mjöl har blivit dyrare, för att inte tala om el och bensin.
Kaffepriset har ökat med 13 procent i genomsnitt vilket, förutom stigande leveranskostnader, bland annat beror pÄ dÄliga skördar. Kaffet kostar omkring 50 till 60 kronor i butik per paket beroende pÄ sort och kvalité. Totalt sett ligger prisökningen för livsmedel för nÀrvarande pÄ strax under tvÄ procent.
PÄ BlÄ katten i Mariefred vittnar Christina Marnell om prishöjningen.
â Det har ökat katastrofalt sedan Ă„rsskiftet, sĂ€ger delĂ€garen.
â Vi gjorde en prishöjning vid Ă„rsskiftet, men vi har inte möjlighet att öka priserna sĂ„ som leverantörerna ökar kostnaderna. Vi har ju inte stora marginaler frĂ„n början och marginalerna blir ju Ă€nnu mindre nu.
Kaféet har gjort en prisökning med allt frÄn en till fem procent.
â Det Ă€r inte sĂ„ roligt. Man fĂ„r försöka dra in pĂ„ allt möjligt, sĂ€ger Christina Marnell, som bland annat har fĂ„tt minska pĂ„ personalfronten.