Appen är en satsning som görs av Strängnäs kommun i samverkan med centrumföreningarna iMariefred.nu och Mitt Strängnäs.
Användaren registrerar sitt betalkort i appen som innehåller erbjudanden från olika företag. Det kan röra sig om allt från digitala stämpelkort såsom ”handla tre gånger och få 25 procent rabatt på ditt fjärde köp” till erbjudanden om rabatt på nästa köp. Appen meddelar användaren så fort den har en belöning att hämta ut.
Cityplay innehåller också så kallade stadsuppdrag. Det är olika former av aktiviteter som flera företagare kan anordna tillsammans med kommunen. Det skulle till exempel kunna vara en äggjakt till påsk där man får leta efter ägg i flera olika butiker och får en belöning om man hittar alla.
Appen är gratis att använda både för privatpersoner och för företagare. Strängnäs kommun har slutit avtal med företaget Go Loyal som står bakom appen.
– Pengarna som kommunen har lagt på den här appen har avsatts av politiken för att stötta företagandet under coronapandemin. Det här är en av satsningarna som kommunen har valt att göra, säger Karolina Zander, destinationskoordinator Strängnäs kommun.
Strängnäs kommun har även skrivit ett avtal med företagarföreningarna iMariefred.nu och Mitt Strängnäs om att de ska hjälpa till med att fylla appen med lokalt innehåll.
– Tanken är att Cityplay ska vara en marknadsföringsplattform för företag i hela kommunen, säger Karolina Zander.
Lanseringen av appen kommer att ske den 4 november. Lanseringen föregås av så kallad ”mappning” där företag registrerar sig i appen. I mitten av oktober hade nästan 120 företag registrerat sig.
– Det har funkat väldigt bra att få med företag. Jag har faktiskt inte mött något företag som har varit negativt till det här initiativet. Alla inser ju att man behöver gå ihop. Man är inte stark ensam utan vi behöver göra någonting tillsammans.
Karolina menar att en fördel med appen är att den bidrar till ökat samarbete mellan de lokala företagen.
– Det har tidigare inte varit så mycket samarbete mellan företagarföreningarna i Mariefred och Strängnäs så det är också en vinning att man börjar samarbeta mellan kommundelarna.
Karolina kom först i kontakt med Cityplay-appen i våras i samband med att kommunen övervägde att låta gymnasieungdomar äta lunch ute på restauranger. Eleverna kunde inte gå i skolan på grund av pandemin. Kommunen sökte efter en praktisk betalningslösning och Cityplay var ett alternativ. Det blev inget av med gymnasieelevernas uteätande, men kommunen blev desto mer intresserade av appens funktion att belöna de som handlar lokalt.
Appen har bland annat använts i Österund som förra året fick utmärkelsen Årets Stadskärna. Karolina menar också att appen är uppbyggd på ett sätt som passar bra ihop med hur lokala företag redan idag samarbetar på sociala medier för att skapa säljande evenemang.
Cityplay finns i ett flertal svenska städer, bland annat Stockholm, Sundsvall och Linköping. Strängnäs blir först med att samla företag från hela kommunen i appen. De andra städerna har geografiska begränsningar, vanligtvis omfattande stadskärnan.
– Vi vill ha med företagare från hela kommunen, säger Karolina.