– Det här är en av de roligaste säsongerna tycker jag, man får se resultatet av arbetet direkt, säger Jimmy Eriksson som kör det största av fordonen för dagen, en lastbil som släpar en sopmaskin bakom sig.
Dagarna inför denna onsdagsmorgon den 13 mars har varit torra och soliga, men just i dag började snöflingorna singla ner redan tidigt på morgonen. När arbetslaget påbörjar dagen ligger ett tunt snötäcke över hela Strängnäs kommun.
Men det är ingenting som påverkar dagens planer. Det är många gator som ska sopas och arbetet behöver fortsätta.
Just i dag består ekipaget av fem arbetsfordon. Traktorn som vanligtvis brukar vattna gatorna för att undvika dammoln behövs inte på grund av vädret, en oväntad fördel med nederbörden.
Från förarplats berättar Jimmy Eriksson:
– Det är samma team som kör varje säsong, och alla hjälper och lär sig av varandra, säger han.
I lastbilshytten, eller "sitt kontor" som han skämtsamt kallar det, är det varmt och skönt, trots den strax över nollgradiga temperaturen utomhus.
Med den ena handen på ratten och den andra på en handkontroll-liknande apparat sveper han fram över gator och grus samtidigt som ögonen studsar mellan vägen och en liten skärm på instrumentbrädan.
– Där kan jag se på ett ungefär var jag har sopborsten och träffa rätt kant hela tiden, säger Jimmy Eriksson.
– Det svåraste är att styra lastbilen och sopmaskinen samtidigt som man ska ha koll på trafikanterna och massa annat. Man vill ju inte orsaka en olycka liksom.
Hur är det att hålla koll på så mycket på samma gång samtidigt som du ska hålla dig på vägen?
– De första reporna när man blev upplärd tyckte jag att det var jättemarigt, men det satte sig rätt snabbt.
Denna morgon går ekipaget över centrala Strängnäs där det finns ett antal servicegator. Men det är inte alla som har uppmärksammat parkeringsförbudet.
– Det är lite synd för att i stället för att köra en rak linje kommer jag missa massor, då kanske man får gå över det en gång till senare.
Gatusopningen är ett kärt vårtecken för många som bor i kommunens städer, och det är inte ovanligt med reaktioner från förbipasserande fotgängare.
– Det är svårt för en annan som sitter så här högt upp och är isolerad, men de som kör lite mindre maskiner kan ju få glada tillrop då och då, säger Jimmy Eriksson.
När allt grus väl har samlats upp körs det med lastbil till en designerad plats på Gorsingeberget. Där hamnar det först på hög innan det ska renas och sorteras så att det kan användas igen.
– Det är ju inte bara sanden vi tar upp. Medborgares skräp och fimpar, damm och löv kan fastna när vi sopar upp, förklarar Ingegerd Lyktberg, samordnare på gata- och parkenheten.
Till reningsprocessen används en hjullastare som med hjälp av ett galler skakar ut gruskornen ungefär som en stor sil.
– Det tar ett litet tag, det blir en jättehög, Ingegerd Lyktberg.
Men det är en lång bit mellan Gyllenhjelmstorget där dagens sopning genomförs och Gorsingeberget – och maskinerna kan behöva tömmas flera gånger per dag. Därför använder man sig av andra platser som en slags mellandepå för gruset, som till exempel på Visholmen där en ansenlig mängd grus redan har lagts på hög.
Där ska det dock inte bli liggandes allt för länge garanterar Ingegerd Lyktberg
– Vi lovar, högen ska vara borta innan första maj, säger hon.