Securitas tar hand om Ulvhällskioskens snyltgäster

Kenan Yüksel hade tröttnat på snyltgäster som använde "hans" parkering vid Ulvhällskiosken. Nu verkar problemet vara löst. "Det är bra att tidningen gör nytta", säger han och skrattar.

Kenan Yüksel, som äger Ulvhällskiosken, kopplade in Securitas för att ta hand om felparkerade fordon.

Kenan Yüksel, som äger Ulvhällskiosken, kopplade in Securitas för att ta hand om felparkerade fordon.

Foto: Lars Kilström

Strängnäs2024-07-08 17:36

Det var mot slutet av april som tidningen berättade att Kenan Yüksel haft problem med folk som använde hans kundparkering utan att vara, just det, kunder.

Då ställde han upp en egentillverkad skylt med budskapet: "Endast kundparkering – icke behöriga bötfälls."

Något som verkade skrämma upp fulparkerarna – åtminstone verkade skylten, som inte hade någon juridisk funktion, få ner siffran för antalet felparkerare.

– Men det verkar som att Securitas läst tidningen. De ringde upp mig och lämnade ett erbjudande, säger Kenan Yüksel.

Kioskägaren var med på noterna.

– Skylten fick jag betala, 3 500 kronor, men Securitas åker hit och bötfäller alla felparkerare. Så intäkterna går till dem.

Kring den 1 juli kom den riktiga skylten vid infarten upp. På skylten anges ett telefonnummer dit man ska höra av sig om man misstänker att någon parkerat på området utan att ha ett ärende till kiosken som vardagar stänger vid 18-tiden.

– Dagtid är det inte många som försöker. Men däremot efter stängningsdags. Man kan ta bilder på dessa fordon och skicka till Securitas, konstaterar Kenan Yüksel.

Hur många bilägare har fått böter så här långt?

– Tre som jag känner till har blivit rapporterade. Det hände på en gång. Men just nu har vi en lugn period på grund av semestrar. Resultatet får vi se i augusti.

I vår förra intervju hävdade Kenan Yüksel att snyltgästerna ofta hade något att göra med det närliggande, och nya, bostadsområdet Måsen att göra. Vilket dock dementerades.

Karta: Ulfhälls Kiosk
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!