För två och ett halvt år sedan startade initiativet Mitt Strängnäs, en sammanstrålning av företag och föreningar som vill lyfta Strängnäs centrum.
– Det var en oro som gjorde att vi startade det här, säger butiksägaren Pernilla Eklund som är sekreterare i föreningen.
Tomma lokaler och sjunkande kassor i butikerna runt om i staden gjorde att näringsidkarna kände sig tvungna att göra något för att vända på trenden.
– Vi slog oss ihop. Nu är vi inte konkurrenter, utan vi försöker komplettera varandra, säger hon.
Projektet Handla hemma var något som gruppen påbörjade redan i starten.
– Vi såg att på lönehelger valde Strängnäs invånare att åka iväg, i stället för att shoppa här. Då har vi misslyckats. Vi startade då projektet för att få folk att välja Strängnäs igen, berättar Pernilla Eklund.
Det som projektet innebar var att ge kunden en bättre upplevelse av att gå ner till centrum.
– Det handlar inte bara om att ha ett fint utbud. Vi har satsat på olika aktiviteter under helger för att få staden mer levande, säger hon.
Nästkommande evenemang är äppelfest och bondens marknad i slutet av september.
I ungefär två år har projektet pågått och nu ser föreningen en konkret skillnad.
– Det finns inte längre några tomma butikslokaler i centrum. Kassorna ökar och likaså kundflödet, det är fantastiskt roligt, säger Pernilla Eklund.
Nu vill föreningen ta nästa steg i för att göra Strängnäs stadskärna mer attraktiv.
– Vi har inlett ett samarbete med ett företag som arbetar med turistutveckling. Nu vill vi få hit mer folk, berättar hon entusiastiskt.
Hur ska ni göra det?
– Nu har vi inte startat arbetet än. Men vi har ju allt här i Strängnäs, det gäller bara att lyfta och visa upp det.