â Det Ă€r jĂ€ttemĂ„nga som har gett oss positiva reaktioner och sagt att det har varit vĂ€lbehövligt med en butik i omrĂ„det sĂ„ att man slipper Ă„ka ner till stan för att handla, sĂ€ger han.
NÀr han fick reda pÄ att butikslokalen pÄ VallbyvÀgen i StrÀngnÀs stod tom valde Hamza Sirimsi, som tidigare har tidigare drivit matbutiker i Stockholmstrakten, att slÄ till.
Att butiken ligger placerad mitt i stadsdelen Stadsskogen Àr en fördel för att nÄ de lokala invÄnarna, tror han. Men för att nÄ kunder utanför nÀromrÄdet Àr det produkterna som ska locka.
â Det Ă€r frukt och grönt som Ă€r vĂ„r specialitet i första hand men vi har Ă€ven etnisk mat frĂ„n andra lĂ€nder. Matintresset i Sverige har ju vuxit ganska mycket sĂ„ folk vill ha varor frĂ„n Mellanöstern, Asien och Sydamerika.
Produkterna som finns pÄ hyllraderna Àr ofta av ett varumÀrke frÄn dess egna lÀnder. Hamza Sirimsi förklarar varför:
â Det Ă€r genuina varumĂ€rken. Om det Ă€r en sweet chilisĂ„s till exempel sĂ„ hĂ€mtar vi det som Ă€r kĂ€nt i Thailand istĂ€llet för nĂ„got svenskt mĂ€rke.
Utbudet Àr dock inte skrivet i sten, sÀger han. Eftersom butiken pÄ VallbyvÀgen Àr sÄ pass nyetablerad tar det ett tag att lÀra sig vad kunderna efterfrÄgar.
â Om det finns nĂ„gra önskemĂ„l sĂ„ har vi kapacitet att kunna ta in det. Det gĂ€ller för oss att hitta det gemensamma samspelet med kunderna.