– Givetvis är det inte en tillfredsställande nivå, säger Kenneth Larsson, angående den nya statistiken som presenteras i en delårsrapport från barn- och utbildningsnämnden.
Enligt grundskolechefen Tommy Olsson är det framförallt raster och omklädningstillfällen som kan bli kritiska. I klassrummen är otrygghet inget stort problem, enligt honom. Att konflikter kan uppstå på rasterna förklarar han med en ansträngd personalsituation.
– Vi har rastvärdar och schemalagda tider för vuxna att vara ute, men pandemin har ställt till det och vi har haft färre personal än tidigare.
Liknande gäller för idrottslektionerna, där det behövs en personal per omklädningsrum.
– Det händer att man inte alltid lyckas med det.
Behöver grundskolorna mer pengar för att kunna säkerställa tryggheten på skolgårdarna?
– Åter igen, det har varit ett speciellt år med ansträngd personal, men vi har scheman för att det ska vara tryggt på skolan, svarar Tommy Olsson och tillägger:
– Det är klart: 25 procent är ingenting som vi är nöjda med. Trygghet är jätteviktigt för att elever ska kunna ta till sig kunskap.
Sverigedemokraterna har under måndagen tagit upp temat mobbning i kommunfullmäktige.
– Det är förskräckligt. 25 procent av eleverna är väldigt många ungar, kommenterar gruppledaren Björn Karlsson (SD) den färska statistiken.
Han anser att otryggheten och förekomsten av mobbning är sammankopplade.
– Det är en del av det hela. Frågan handlar om en avsaknad av vuxna som stöttar barnen.
Kenneth Larsson håller med om att en koppling kan finnas, men vill gärna att det görs ytterligare analyser av situationen på skolorna. Han hänvisar till en kommande och mer detaljerad rapport som ska presenteras i juni.
– Det jag har sett i utkastet redan nu vad gäller kränkningar är att de kryper ner i åldrarna. Det är väldigt oroande. Vad är det som gör att tioåringar hamnar i lägen där man kränker varandra?
Vad gör majoriteten för att öka tryggheten?
– Ett konkret exempel är att socialkontoret styr om befintliga insatserna från det skolsociala stödteamet. Sedan utökar kontoret med bland andra ett antal så kallat fältande socialsekreterare samt en koordinator för samverkan mellan skola, socialtjänst, fritidsgårdar och polis.