– Vi har valt att gestalta vårt platsvarumärke Strängnäs kommun och berätta om 500-årsresan på samma gång genom att ha den nya bilden på skyltarna. Vi har försökt få ihop det här med att Strängnäs har en jättelång historia samtidigt som vi lever i en ny tid. Det finns också med en blinkning mot framtiden, säger Johanna Nyberg, projektledare för 500-årsresan.
Vissa av byggnaderna som är med på skylten känns säkert igen. Strängnäsbron, Gripsholms slott, väderkvarnen, Mälsåkers slott och domkyrkan för att nämna några. I förgrunden finns både Marvikarna och Ulvastugan i Åkers styckebruk.
Andra byggnader är inte lika självklara – eftersom de inte existerar. De representerar kommunens framtid och exemplifieras bland annat av tornet i bakgrunden som för tankarna till Berlins Fernsehturm.
Var det självklart vilka motiv som skulle inkluderas i den nya bilden?
– Inte helt. När vi började jobba med den här bilden var det väldigt mycket som vi ville ha med. De som bor i Strängnäs ska kunna känna igen sig och de som besöker oss eller passerar skylten ska helst haja till och bli sugna på att besöka Strängnäs. Vi ville få till en nästan magisk känsla i bilden.
Vilka vill ni nå med skyltarna?
– Man når en annan målgrupp med skyltar längs med E 20. Det är människor som rör sig genom hela Mälardalen som kan se dem, folk som vanligtvis kanske inte tar sig in i Strängnäs. Dessutom är det ju en välkomsthälsning till oss kommunbor, säger Johanna Nyberg.