Om en dryg månad, den 1 mars, träder en ny lag i kraft. Den kommer att i större utsträckning möjliggöra användningen av digital teknik inom hemtjänst eller för särskilda boenden.
På Kristinagården i Strängnäs används redan en typ av digitalt trygghetslarmsystem från företaget Sensio: trygghetskameran Roommate.
Först på agendan var en presentation för civilminister Erik Slottner (KD) och äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje (M) där representanter för Sensio beskrev hur deras teknik har hjälpt till att minska fallolyckorna på Kristinagården med 50 procent.
– Det har pratats mycket om teknologi och välfärdsteknologi och hur det ska förbättra hälsoomsorgen i framtiden. Men vi menar att framtiden redan är här, säger Fredrik Schulte, vice vd för Sensio.
Företagets representanter berättar att Roommate använder sig av vad de kallar för automatisk avvikelsedetektion och digital tillsyn. Rent konkret fungerar den på det sättet att man installerar den på ett rum där den upptäcker allt från när en brukare reser sig upp ur sängen, om brukaren ropar på hjälp, om brukaren ramlar eller om brukaren ligger stilla för länge. Ifall sensorn avger ett larm kan personal via telefonen gå in och göra en digital tillsyn genom att till exempel prata med brukaren via högtalarsystemet.
– Tidigare har det funnits teknik som bara använt sig av avvikelsedetektionen. Det som då händer är att personalen får en herrans massa larm och får svårt att avgöra allvarsgraden i larmen, säger Fredrik Schulte.
För att få höra hur implementeringen av den nya tekniken fungerat fick ministrarna efter presentationen tillfälle att prata med brukare och personal på Kristinagården om hur de upplevt den.
– Vi i personalen upplever att det underlättar i vårt arbete. Det är smidigt. Vi har haft lite tekniskt strul, men det är barnsjukdomar som vi behöver hjälpas åt med. Men det är lättare att till exempel göra en digital tillsyn om våra boende sover, så slipper vi störa dem, säger Dzenita Muhic, specialistundersköterska.
Hennes kollega, Johannes Ström som är vårdbiträde och har jobbat fyra år på Kristinagården, tar vid:
– Jag tycker det är suveränt. Det gör sådan skillnad för både personal och brukare. Om man är upptagen i en annan situation kan man snabbt gå in i mobilen och se vad som händer i ett rum där det larmas.
En av brukarna, Kjell Asplund, tycker också att det fungerar väldigt bra, men passar på att anmärka på att man överlag måste börja prioritera vård, skola och omsorg mer.
– Jag tror att grundproblemet är det här med personal, säger han.
– Men då har vi beviljat 1,7 miljarder kronor nu till äldreomsorgslyftet, replikerar Anna Tenje.
– Då kan du säga det till dem som kommer upp och hämtar mig sen när vi är klara här, att vi har dryga miljarden att göra av med, fortsätter Kjell Asplund.
Ragna Stener bor också på Kristinagården. Hon säger att det har varit lite problem med det nya systemet när hon försökt larma från toaletten, utan att larmen dykt upp på personalens telefoner.
– Även nattpersonalen har klagat på det. De vill ju slippa gå in och störa, så de istället kan kolla på mobilen ifall jag har några hyss för mig.
Just funktionen för att detektera ifall en brukare är stilla för länge har också slagit lite slint i Ragnas fall.
– En morgon när jag satt och borstade tänderna kom personalen inspringande. Då hade jag suttit stilla för länge vid handfatet. Får man inte borsta tänderna heller?
Trots vittnesmål om lite småkrångel med den nya tekniken tyckte ministrarna på det hela taget att det var uppmuntrande att se ny välfärdsteknik som implementerats så pass väl.
Vad tar ni med er från det här besöket i dag?
– Framförallt får man säga att det här är ett väldigt lyckat exempel, där både personal och boende upplever den nya tekniken som något positivt. Man kan konstatera att personalen upplever att de har fått mer tid att lägga sin energi där det verkligen behövs, säger Anna Tenje.
– Nu gör vi rätt många insatser från regeringens sida för att få igång digitaliseringen i välfärden. Det är svårt, trögstartat och behövs ofta ganska mycket handpåläggningsarbete för att få igång. Det är oerhört upplyftande att få se konkreta exempel där det fungerar, fortsätter Erik Slottner.