Nya hemtjänstbolaget: "Ska behålla familjekänslan"

Den 1 maj tar Allegio omsorg över Hemmablicks brukare och personal. Enligt det nya bolagets koncernchef blir förändringarna små.

"Det ska vara enkelt att nå oss och vi ska vara transparenta", säger Pontus Karmhag, koncernchef för Allegio omsorg.

"Det ska vara enkelt att nå oss och vi ska vara transparenta", säger Pontus Karmhag, koncernchef för Allegio omsorg.

Foto: Allegio omsorg

Strängnäs2021-04-20 06:11

Det är Allegio omsorg AB som har fått tillstånd av socialnämnden i Strängnäs att bli hemtjänstutförare i kommunen. Bolaget klarar kommunens krav samt har tillstånd från Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, att bedriva hemtjänst. Hemmablick AB fick inte tillstånd av Ivo på grund av ekonomiska skäl.

Allegio omsorg tar över Hemmablick i en verksamhetsövergång där personal och brukare följer med.

– Det blir samma verksamhet med ett nytt organisationsnummer och Yvonne (Eriksson) som verksamhetschef. Vi behåller samma adress och telefonnummer, skillnaden blir nya arbetskläder och nya fordon. Vi vill fortsätta utveckla verksamheten, målet är att stjärnmärka verksamheten inom demensarbete, säger koncernchef Pontus Karmhag.

Allegio omsorg bedriver i dag hemtjänst på sju andra orter, bland annat i Stockholmsområdet och i Nyköping.

Hur påverkas personalen och deras lönenivå av att de nu får arbeta i ett större bolag?

– Vi tar över befintliga villkor och följer löneavtal till punkt och pricka. Vi kommer absolut inte att pressa några löner. Vi vill inte detaljstyra, utan ge våra medarbetare förutsättningar att utvecklas.

Brukare som tidningen tidigare har pratat med har påtalat att det finns en familjekänsla hos Hemmablick.

– Vi ska behålla den känslan. Den är superviktig. Det är något vi jobbar med i alla våra verksamheter. Det ska vara enkelt att nå oss och vi ska vara transparenta.

Allegio omsorg ska tillhandahålla både hemtjänst och RUT-tjänster.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!