Undervisningen i grundskolor som fortfarande hålls öppna är inte en sådan allmän sammankomst som inte får samla mer än 50 deltagare. Men enligt Skolverket är det lämpligt att rektorer gör justeringar för att undvika trängsel i gemensamma utrymmen. Det har gjorts i Strängnäs kommun, berättar grundskolechef Tommy Olsson, på olika sätt på olika skolor:
– I uppehållsrummet på någon skola har man satt kryss på vartannat bord, där man inte får sitta. Flera skolor har rastvakter för att säkerställa att det är avstånd mellan eleverna även ute på rasterna, säger han för att nämna ett par exempel.
Elevernas dagliga besök i matsalen innebär att många individer delar yta under en begränsad tid. Samtliga skolor har varit i kontakt med kommunens måltidsservice för att diskutera lösningar utifrån sina förutsättningar.
– På Karinslundsskolan är det enklare än på exempelvis Vasaskolan, där också Paulinska skolan äter. Normalt äter 700–800 personer i matsalen och då blir det tuffare att få till det, säger kommunens måltidschef Karin Lundell.
Vanligtvis går ett antal klasser från Paulinska skolan till Vasaskolan samtidigt. Karin Lundell berättar att skolorna nu har spridit ut lunchtiderna något, så att färre elever är på plats samtidigt:
– Vad jag vet har det fungerat bra, lärarna är duktiga på att komma med klasserna mer utspritt.
Från måltidsservice är budet till alla skolor att eleverna även i detta läge själva ska ta sin mat, men att bespisningspersonalen i stället byter ut serveringsredskapen oftare än vanligt. Besticken fylls på lite åt gången och att lådorna de förvaras i byts ut helt och hållet med jämna mellanrum. Viss ommöblering har gjorts där det är möjligt.
Utbildningskontorets ledning och rektorerna har, enligt Tommy Olsson, en levande dialog kring hur coronaviruset fysiskt ska hanteras på kommunens skolor. Therecé Palmér, ordförande för Lärarförbundet i Strängnäs, önskar dock att fackens skyddsombud hade inkluderats i högre utsträckning
– Det finns brister i kommunikationen. Vi har lärare som tycker att saker ska vara på ett visst sätt, exempelvis det här med att eleverna ska ta mat själva. Flera tycker att det saknas tydlig information om vad som gäller och liksom skapar sina egna direktiv. Om vi fått mer information från början så hade vi kunnat lugna våra medlemmar och minska oron, säger hon.