– Det finns otroligt många livskraftiga företag på landsbygden som kommer att kunna växa ännu mer om de bara får lite verktyg. Entreprenörerna har ett otroligt engagemang. Många gånger behöver de bara prata med andra som är i samma situation, säger Sebastian Strid, projektledare vid Nyföretagarcentrum.
Den 19 oktober hölls en träff i Gula Industrihuset i Stallarholmen för företagare som är intresserade av att delta i Nyföretagarcentrum och Länsförsäkringars landsbygdsprojekt. Målgruppen är företagare på landsbygden som upplever att de har ett behov av att utveckla och stärka sitt entreprenörskap.
– Många gånger har företagarna inte tid att åka in till Strängnäs, Eskilstuna eller Nyköping för att vara med på företagsträffar. Man blir väldigt ensam. Det här har blivit ett sätt att skapa gemenskap. Vi kör kurserna varannan tisdagskväll, säger Sebastian Strid.
Deltagarna erbjuds en serie kostnadsfria föreläsningar samt utbildning och rådgivning. Deltagarna får också möjlighet att stärka sitt nätverk och utbyta erfarenheter med andra deltagare.
– Vi ska försöka få mindre företag som finns på landsbygden att hitta varandra för att kunna utbyta erfarenheter. Många gånger vet man kanske inte vad de andra gör. Sedan vill vi kunna jobba med de här småföretagen eller enmansföretagens utveckling, säger Sebastian.
Länsförsäkringar Södermanland och Nyföretagarcentrum i Eskilstuna, Strängnäs och Nyköping står bakom projektet. Syftet är att få fler att starta företag och stötta entreprenörer som varit verksamma upp till fem år.
Projektet genomförs på flera olika platser i Sörmland med 5-7 deltagare på varje ort. Företagsföreningen i Stallarholmen har spelat en värdefull roll genom att förmedla kontakt mellan Nyföretagarcentrum och lokala företagare som vill vara med i projektet. På samma sätt har Nyföretagarcentrum haft ett bra samarbete med företagsföreningarna i Tystberga och i Näshulta.
– Engagemanget från företagsföreningarna som hjälper oss att sätta ihop de här grupperna är viktigt, säger Sebastian.
Projektet kommer att genomföras på ytterligare två platser i Sörmland som ännu inte är helt spikade. Intressanta platser är enligt Sebastian Stjärnhov i Gnesta och Kjula/Kafjärden.
– Vi vill hitta kluster på olika ställen. Vi är beredda att köra det här fler gånger för det har varit riktigt lyckat för de som har gått kurserna.
Projektet omfattar fem digitala kurstillfällen. Vid första kurstillfället är temat: "Mitt företag och mina utmaningar" och man hjälps åt att identifiera framgångsfaktorer och problem. Innehållet vid resterande fyra kurstillfällen bestämmer man tillsammans utefter behov och önskemål. Det kan handla om allt från finansiering, digital marknadsföring och omprövning av affärsmodell. Deltagarna får också möjlighet till individuell coachning och rådgivning mellan kurstillfällena.
Deltagarna har hittills bestått av enmansföretagare med verksamheter som till exempel ekonomibyrå, bed and breakfast och jordbruk.
– Mycket handlar om det digitala. 'Hur blir jag bättre på digital marknadsföring?' Målet är att deltagarna ska hålla ihop efteråt och ha utbyte av varandra.