Anders Ekman är stadsmiljö- och servicechef på Strängnäs kommun.
– En kvalificerad gissning är att det är samma ledning som den nere vid Västerviken som är inblandad.
Hålet ser inte mycket ut för världen, men det är ändå ett flera kvadratmeter stort område som spärrats av och därmed påverkas trafiken på Trädgårdsgatan och Källgatan. Den som kommer från Trädgårdsgatan och ska ta vänster ner mot Mälaren får en ganska snäv kurva.
– Vår medarbetare David Noreen, tror jag det var, upptäckte problemet i söndags och gjorde en felanmälan. Sen är det säkert Sevabs jour som satt upp avspärrningar, fortsätter Anders Ekman.
– Det regnade mycket i helgen, vilket kan ha orsakat hålet, funderar han vidare.
Driftteknikern David Noreen:
– Bekanta till mig hörde av sig i söndags eftermiddag eftersom vårt kontaktcenter inte hade öppet då. Jag bad dem skicka lite bilder. Sedan kontaktade jag folk på kommunen och räddningstjänsten. Men vem som satte upp avspärrningarna vet jag inte. Bra förstås att de kom upp under kvällen eller natten.
Räddningschefen Mårten Eskilsson:
– Vi fick en förfrågan men sa nej eftersom vi inte hade tillgång till korrekt utrustning. Vi har pratat om det här på morgonen och ska kunna hjälpa till i framtiden vid liknande situationer. Vi tillhör ju samma kontor.
Så sent som i mitten av förra veckan upptäcktes ett slukhål bara meter från hamnen i Västerviken. Det är nu, sedan i fredags, avspärrat med kravallstaket.
Sevab har haft dykare i Mälaren och man vet att det är en ledning som gått sönder, varpå material i marken via ledningen sugits ner i sjön.
När det felet åtgärdas är i skrivande stund oklart.
Vid 23-tiden i söndags nådde nyheten från Källgatan Pär Ekhamre på Sevab.
– En timme senare hade vi gjort en första avspärrning. Sen förstärktes den på måndagsmorgonen med tyngre material.
Felet upptäcktes vid 16:30 och avspärrningarna kom på plats sju timmar senare, hur kan det dröja så pass länge?
– Jag visste inget förrän vid klockan 23, och då kallade jag in beredskapen.
Så vad händer nu?
– Hålet är ju litet, men djupt. Vi ska gå ner med kamera och se vad vi hittar. Visst kan det vara en ledning nu också. Att såna här saker händer är ganska vanligt vid den här tiden på året.
Men oavsett var det rätt att spärra av?
– Så klart, gropen hade kunnat orsaka skador på både människor och fordon.
Nu finns risken att korsningen stängs av hela veckan.
– Ja, bilar kommer inte kunna ta sig fram i så fall. Vi behöver utrymme, och måste kunna arbeta säkert, säger Pär Ekhamre.
Artikeln uppdateras.