Klockan 07.56 kommer buss 820 till Härad. Den har åkt från Eskilstuna, är på väg mot Strängnäs och ska plocka upp bland annat de skolbarn som väntar vid hållplatsen i samhället.
‒Bussen brukar vara full och då får vissa stå upp, berättar 12-åriga Linnéa Alfredéen.
‒Det har hänt flera gånger att vi inte får hoppa på bussen. Då får man antingen ringa sina föräldrar och be dem komma och hämta en, eller så får man vänta på nästa buss. Den kommer halv nio så då kommer vi för sent till skolan, fyller jämnåriga Lucas Johansson i.
Bussen är färdmedel för många Eskilstunabor som arbetar i Strängnäs. Häradsbarnen som reser till Strängnäs om morgnarna har blivit allt fler, något som beslutet att krympa Härad skola till en F–3-skola har bidragit till.
‒Nu åker även fyrorna in till Strängnäs. Och det bor fler barn i Härad nu än tidigare. En buss räcker inte till längre, säger föräldern Lina Carlssson.
Barnens säkerhet är den viktigaste frågan, anser hon och de andra föräldrarna. När bussen passerat Härad är hastighetsbegränsningen 80 kilometer per timme.
‒Om inte alla kan sitta bältade och bussen bromsar in kraftigt så hamnar ju ungarna i rutan, säger Emma Öhman.
Att barnen riskerar att bli sena till skolan är en annan aspekt som föräldrarna tar upp.
‒Nu när det är nationella prov så börjar ju proven klockan 08.30. Är eleverna inte på plats då så missar de provet, säger Linda Alfredéen.
Bergkvara buss kör den aktuella turen på uppdrag av Sörmlandstrafiken – ett varumärke inom Sörmlands kollektivtrafikmyndighet, som i sin tur ägs av landstinget och länets alla kommuner. Bussbolaget känner till problemet, efter att ha nåtts av informationen under förra veckan.
‒Det vi gör nu är att våra chaufförer räknar passagerarna på bussen. Hittills har det inte varit så många passagerare att det hade gått åt en buss till, men vi måste räkna så pass länge att vi ser ett mönster. Är det bara någon gång ibland som det blir så här så är det svårt att göra något åt det. Men visar det sig att problemet återkommer regelbundet så måste vi lösa det, säger Yvonne Råström, trafikledare inom Bergkvara buss.
Yvonne Råström tillägger att det är Sörmlandstrafiken som fattar eventuella beslut om antalet bussar och turer.
‒Vi kommer in i bilden om det blir aktuellt att köpa in en till busstur. Då ber Sörmlandstrafiken kommunen om mer pengar, säger Gunnar Karlsson som är utredare inom Strängnäs kommun.
Tidningen har sökt företrädare för Sörmlandstrafiken.