Åtta blir av med sina tjänster när Paulinska stuvar om

Sex elevassistenter, en vaktmästare och en studiehandledare – det är tjänsterna som försvinner när Paulinska skolan möblerar om i organisationen inför det kommande läsåret.

Inför det kommande läsåret står Paulinska skolan inför stora organisatoriska förändringar.

Inför det kommande läsåret står Paulinska skolan inför stora organisatoriska förändringar.

Foto: Albin Persson

Strängnäs2024-03-21 06:00

Inför det kommande läsåret ser skolorna i kommunen över sina organisationer och bemanning. Tidningen har tidigare rapporterat om att Mariefreds skola tvingats till besparingar och förändringar i verksamheten för att komma i sin budgetkostym och nå upp till kraven på behöriga lärare.

För Paulinska skolan, som har belagts med ett sparkrav på 2,6 miljoner kronor, innebär det att man har beslutat att genomföra en omfattande organisationsförändring. 

Bland annat inrättar man en ny yrkeskategori, stormentor, som ska jobba mot årskurserna sju till nio för att frigöra lärarna från mentorskapsrollen. Dessutom genomför man ett antal andra förändringar som enligt skolledningen ska "utöka och förstärka med professioner utifrån elevernas behov både utbildningsmässigt, kompensatoriskt och socialt".

Samtidigt skär man ner på en studiehandledare, en vaktmästare och sex elevassistenter, vilket innebär att man helt avvecklar den sistnämnda rollen på skolan.

– Många av de här barnen som till exempel har NPF-diagnoser kommer bara till skolan för att de fungerar så bra med sin elevassistent, det rycks ju ifrån dem nu, säger en av elevasisstenterna som tidningen har talat med.

undefined
Elevassistenter upplever en oro att barnen hamnar i kläm när tjänsten avvecklas på skolan.

Var personalen ska ta vägen är ännu inte bestämt. I gemensamma samtal med skolan ska det nu utvärderas vilka erfarenheter och kompetenser de har och var de bäst lämpas till att flytta.

– Vi kan ju hamna på vilken kommunal skola som helst och det kan handla om såväl låg- som mellan- och högstadie. Nästa steg om det inte finns plats där är att vi kan hamna på andra enheter inom kommunen och funkar inte det är det uppsägning som gäller.

Ida Brånn, rektor på Paulinska skolan, förklarar att det finns två huvudsakliga orsaker till omorganiseringen, eller kompetensväxlingen som skolan väljer att kalla det. Dels det ekonomiska, dels att hon anser att resurserna på skolan kan användas på ett bättre sätt än de gör i nuläget.

– Vi mister ju duktiga och omtyckta medarbetare, vilket är tråkigt, men det här handlar inte om deras yrkesskicklighet. Det här är en förändring som vi måste göra för att få ekonomisk hållbarhet och möta våra elevers behov, säger hon.

– Det har varit en ganska kort process som påbörjades i januari, och den har förankrats via APT i personalen och i facklig samverkan, men som alltid blir en sån process lite kortare i och med att vi har en budgetram att förhålla oss till än om man gör det stegvis utifrån att vi ser ett behov.

undefined
Under sin tidigare anställning på en skola i Södertälje kommun införde Ida Brånn, numera rektor på Paulinska skolan, stormentorer med goda resultat.

Samtidigt vill Ida Brånn poängtera att den ekonomiska situationen inte är den enda orsaken till omorganisationen.

– På den här skolan har vi utmaningar med låg måluppfyllelse, frånvaro och delvis trygghet och studiero. Vi kan inte fortsätta göra samma sak med samma organisation och ha samma rutiner, för då får vi samma resultat. Ibland behöver man göra en större omorganisation och där befinner sig Paulinska skolan just nu.

Hur ska ni ersätta den funktion som elevassistenterna tidigare har stått för?

– Grundorganisationen är kvar i åk 4–5 med en resurs i varje klass tillsammans med en klasslärare som följer eleverna hela dagen. Vi utökar bemanningen mot åk 6 med två resurser för att få samma stöd-funktion på mellanstadiet. I årskurs 7–9 utökar vi med en kurator, en specialpedagog och fler pedagoger till våra särskilda undervisningsgrupper som kan möta våra elevers behov.

Men från elevassistenternas håll är man tveksam till att lärarassistenterna ska kunna ha samma närhet till eleverna som elevassistenterna har haft.

– Jag tror inte att det blir så bra. Vi är ju deras trygghet och finns där för dem hela skoldagen från att de kommer klockan åtta på morgonen till att de slutar. Det rycks ju bort från de barnen nu.

Inför beslutet har man fört diskussioner med facket, som medger att de blev lite tagna på sängen när de fick veta att man skulle göra sig av med flera tjänster.

– Informationen som gick ut på den övergripande samverkan var väl lite diffus. Omstrukturering kan innebära vad som helst så vi hade inte förstått att det skulle bli som det blev, säger Ibrahim Katica, facklig företrädare på Kommunal.

Fackförbundet har bevakat så att förhandlingarna gått rätt till men upplevde redan från början att skolledningen hade för avsikt att gå igenom med sitt beslut.

– Vi sitter inte på sådana positioner att vi kan plocka fram förslag för att möta sparkrav. Att plocka bort folk det klingar aldrig bra i mitt tycke i alla fall, säger Ibrahim Katica.

Elev- och lärarassistent

Typiskt sett arbetar en elevassistent som stöd till särskilda elever eller mindre grupper, ofta nära eleven under stora delar av dagen. 

En lärarassistent bistår ofta fler elever med funktionen att vara stöd till lärare för att hjälpa till med undervisningen i klassen.

Arbetsuppgifterna för dessa skolresursyrken kan överlappa, och de exakta uppgifterna definieras ofta av den aktuella skolan eller kommunen.

Karta: Paulinska skolan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!