– Med den oro som finns hos vissa förare, som till och med sjukskriver sig för det, så hade vi önskat att de gick oss till mötes. Vi tycker att det är ogeneröst, säger skyddsombudet Dan Illman.
Skälet till chaufförernas oro är att de drabbades hårt av coronaviruset under april–maj i år. Enligt skyddsombudet insjuknade då 20 medarbetare från depån på en och samma gång, varav flera hamnade på intensivvårdsavdelningen, mycket allvarligt sjuka.
De bussar som används nu har inget skydd från resenärer. Därför, tyckte skyddsombuden, vore det bättre att vänta med att öppna dörrarna till mitten av december. Då tas nya Scaniabussar med barriärskydd – plexiglas som skiljer föraren från passagerare – i trafik.
– Det är ju just mot bakgrund av hur hårt drabbade vi var som vi bad om detta. Det var på de grunderna vi försökte ha den här dialogen med arbetsgivaren.
Svaret från Bergkvarabuss var nej. Istället erbjuder bolaget munskydd, handskar och visir till alla som vill ha.
Dan Illman menar att det inte handlar om en juridisk fråga, eftersom restriktionerna nu har släppt.
– Enligt lagen har de inte gjort fel, men vi vädjar att man kunde ta det lite lugnare nu när man ändå har väntat i ett och ett halvt år.
Busschauffören Naser Noori, även han skyddsombud på Bergkvarabuss Strängnäs, tycker att det är olustigt att gå till jobbet.
– Det känns inte bra, många är oroliga trots att de använder munskydd, jag körde igår och jag märker att folk kommer nära när de stiger på.
Intervjun hålls utanför Bergkvarabuss depå. Naser Noori förklarar att depåchefen inte vill att tidningens reporter håller intervjun inne på området.
– Vi har sagt att vi är inte emot öppningen av framdörrarna men vi vill ha barriärskydd eller något, som många andra företag har. Därför bad vi dem vänta till i december när vi har de nya bussarna, fortsätter han.
Simon Sandberg, kommunikationsansvarig på Bergkvarabuss, tror inte att barriärskydden är lösningen. De är nämligen inte gjorda för att skydda mot smitta.
– Det stämmer att det finns ett barriärskydd installerat i de nya bussarna, men det är inte designat utifrån ett smittskyddsperspektiv utan för att förebygga hot och våld mot våra förare. Det kanske skyddar mot överföring av smitta i viss mån, men det är inte syftet.
Varför öppnar ni framdörrarna?
– Nu är vi ju i ett läge där Folkhälsomyndigheten och Arbetsmiljöverket säger att "nu lyfter vi de här restriktionerna vi tidigare har haft", och då måste vi förhålla oss till det naturligtvis. Nu öppnar man ju framdörrarna på bred front i hela landet, så även i Strängnäs.
Finns det en poäng med att tillmötesgå önskemålet ändå, just för att chaufförerna känner en oro?
– Vår uppfattning som arbetsgivare i Strängnäs är att den absoluta majoriteten av våra förare har sett fram emot att äntligen få öppna framdörrarna igen och välkomnar detta, av anledningen att man har saknat kontakten med resenärerna.
Samtidigt menar skyddsombuden att det finns en stor bland personalen. Stämmer inte det?
– Finns det en oro hos bussförare är det klart att vi som arbetsgivare måste hantera det och ta det på allvar. Vi är ju sist ut av trafikbolagen som kör bussar för Sörmlandstrafiken med att öppna framdörrarna, just av anledningen att vi har tagit oron på allvar.