De två konkurrerande logistikföretagen Budbee och Instabox har under de senaste veckorna expanderat till Strängnäs. På Myway-kiosken på resecentrum har de nu var sitt paketskåp.
Kioskägaren Richard Björkman förklarar konceptet:
– Hela grundpoängen är att kunderna beställer som vanligt på nätet, men man väljer att få sitt paket levererat till Budbee eller Instabox för att slippa stå i kö hos postombudet.
När paketet har levererats till en av paketboxarna får kunden en avisering via sms och har då några dagar på sig för att hämta ut paketet.
Richard Björkman är nöjd med samarbetet:
– Jag tycker att det är klockrent. Postutlämning på resecentrum har efterfrågats av våra kunder, men att vara postombud kräver väldigt mycket lagerplats.
För Budbee är skåpet på resecentrum det första i kommunen, men enligt Simon Strindberg, kommunikationschef på Budbee, inte nödvändigtvis det sista.
– Vi har dialoger med ett flertal platser i staden, så några fler skåp tror jag att det kommer att bli, säger han och fortsätter:
– Vi växer otroligt fort. Vår ambition är att ställa ut 400 skåp i hela Sverige innan jul.
Att tillväxten sker just nu beror till viss del på covid-19.
– När coronapandemin slog till i våras gick volymen upp med över 50 procent på två veckor. Pandemin påskyndade digitaliseringen, säger Simon Strindberg, som anser att paketboxar är ett smittsäkert sätt att ta emot paket.
Störst på paketboxmarknaden i Sverige är dock fortfarande konkurrenten Instabox med över en miljon användare. Även här pekar trenden uppåt.
– Användandet har ökat rejält, sa vd:n Alexis Priftis i en tidigare intervju med tidningen.
Företaget har sedan tidigare ett paketskåp på Stora Coop i Solberga, men utökar nu alltså närvaron i Strängnäs.
Förutom Instabox och Budbee kan även Postnord på sikt komma att etablera paketboxar. Just nu genomför företaget ett pilotprojekt i Stockholm.
– Blir Stockholm lyckat hoppas vi att det kan vara ett bra leveransalternativ för fler delar av Sverige, sa Helena Sjöberg, affärsutvecklaren till tidningen i oktober.
I Strängnäs har konceptet med postboxar hittills tagits emot väl, berättar Richard Björkman:
– Jag ser på vagnen som kommer att det blir fler och fler paket. Det är en hel del som levereras varje dag. Vi har ungefär 145 lådor om man räknar ihop båda företagen.