Pendlare får inte en krona av SJ trots utlovad kompensation

Lisa Krebs från Strängnäs törs inte räkna efter hur många timmar hon har suttit och väntat försenade och inställda tåg under sina år som pendlare. När SJ nu går ut och kompenserar de resenärer som drabbats av vinterns tågkaos i Mälardalen, står hon utan en enda krona. Hon hade fel typ av biljett.

Strängnäs2011-03-12 06:30

För att kunna sköta sitt jobb utan att bli tokig på kuppen på grund av allt tågstrul, gjorde Lisa Krebs upp med sin chef om att jobba hemma ett par dagar i veckan i vinter.

- Jag hade månadskort i november men insåg snart att det var ohållbart. Tågen har fungerat katastrofalt dåligt.

Hon valde därför att köpa 10-resor i taget i stället. Under december till februari kostade det henne 6- 800 kronor. Hade hon köpt månadskort i stället hade hon fått 2- 500 kronor billigare resor under våren som kompensation av SJ. Det får hon inte nu.

- Vitsen med kompensationen är att rikta in den mot våra trogna resenärer. De flesta av dem har just årskort eller månadskort, vi tyckte därför att det här var ett pricksäkert sätt att nå de som är trognast, säger Johan Ingerö, på SJ:s presstjänst som i dagens Strengnäs Tidning beklagar att kompensationen inte når alla den var tänkt att nå, men att den inte kommer att ändras till att gälla också andra typer av biljetter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om