Det var ingen trängsel den här fredagsmorgonen, nyheten till trots.
‒Människor är vanedjur, de flesta har tagit samma väg till perrongen som de brukar, säger Patrik Wirsenius, översiktsplanerare på Strängnäs kommun.
Men de människor som ändå hittade in var glada.
‒Äntligen! Nu kan jag vänta på tåget på en varm plats, säger Camilla Gustafsson som slår sig ner på en bänk.
Hon pendlar till Eskilstuna och tycker att det har fungerat någorlunda bra under byggperioden. Men att slippa stå ute eller i den ouppvärmda tillfälliga baracken känns skönt, tycker hon.
‒ Speciellt en sån här dag, när mitt tåg är försenat. Nu slipper jag stå sju minuter extra utomhus, säger hon.
Karin Malmberg är ursprungligen Strängnäsbo, men var denna fredagsmorgon på väg till Arlanda och flyg till Italien där hon bor och jobbar. Hon vinkades av av sin pappa Bosse Malmberg. De var bland de första att kliva innanför dörren den här morgonen.
‒Jag blir lite stolt över att lilla Strängnäs har blivit lite större, säger Karin Malmberg.
‒Det är jättefint här, jag såg också att byggnaden har nominerats till ett pris, säger Bosse Malmberg som syftar på Byggindustrins utmärkelse Årets bygge 2018, som tidningen berättat om.
Strängnäs kommuns planchef Gunilla Östling kallar stationshuset "ett framtidsbygge".
‒Det är byggt för framtiden, det har stor kapacitet, säger hon.
Mikael Rojek, samhällsbyggnadsstrateg i kommunen, berättar att tanken är att huset ska rymma även framtidens pendlare.
‒Det gamla stationshuset var mer en värmestuga, en landsortsstation. Nu med pendlarbiljetten Movingo ökar trafiken, och 2019 kommer de första regionala tågen. Kollektivtrafikresandet kommer att öka, säger han.
Fredagens öppning var en smygpremiär. Invigningen sker först den 10 december klockan 11:11.