SĂ„ hĂ€r gick – eller gick inte – tĂ„gen under november mĂ„nad

Snittet för hela mĂ„naden Ă€r 18 procent – men vissa novemberdagar har betydligt fler tĂ„g Ă€n sĂ„ varit försenade.
VĂ€rst var det den 21 november.

18 procent av alla tÄg som stannade i StrÀngnÀs och LÀggesta under november var mer Àn fem minuter sena, visar Newsworthys sammanstÀllning. Bilden Àr tagen pÄ StrÀngnÀs resecentrum den 25 november, en trafikdag med extra mycket problem.

18 procent av alla tÄg som stannade i StrÀngnÀs och LÀggesta under november var mer Àn fem minuter sena, visar Newsworthys sammanstÀllning. Bilden Àr tagen pÄ StrÀngnÀs resecentrum den 25 november, en trafikdag med extra mycket problem.

Foto: Oscar Stomberg

StrÀngnÀs2024-12-06 13:44

Av alla tÄg som ankom till LÀggesta station och StrÀngnÀs resecentrum under november mÄnad var 18 procent mer Àn fem minuter efter tidtabell. Det visar fÀrsk statistik som nyhetssajten Newsworthy har sammanstÀllt.

undefined
Vissa dagar fÄr vÄra pendlare sitt tÄlamod prövat. Bilden frÄn StrÀngnÀs resecentrum Àr tagen den 25 november, en av trafikdagarna som mÄnga av dem helst vill glömma.

Om alla förseningar lĂ€ggs samman, stĂ„r klart att de omkring 1 200 tĂ„g som kom till vĂ„ra tvĂ„ stationer under november tillsammans har varit 86 timmar och 20 minuter sena.

En procent av tÄgen var instÀllda. I den siffran ingÄr endast de tÄg som stÀllts in under dygnet innan avfÀrd, alltsÄ inte tÄg som stÀllts in lÀngre i förvÀg till följd av exempelvis vagnbrist.

För att försöka se ljust pÄ saken, kan nÀmnas att novemberstatistiken Àr bÀttre Àn de tre föregÄende mÄnadernas. VÀrst var det i augusti, dÄ nÀra 30 procent av alla tÄg var mer Àn fem minuter sena till LÀggesta och StrÀngnÀs.

undefined
I det oisolerade stationshuset i LÀggesta kan den som vÀntar pÄ sena tÄg lÀtt bli frusen. Arkivbild.

Men tillbaka till november – och tvĂ„ datum som de lokala pendlarna nog helst av allt vill glömma:

Torsdagen den 21 november var 52 procent av tÄgen mer Àn fem minuter sena till vÄra stationer, vilken gör dagen till den under november med flest sena tÄg. VÀxelfel var orsaken.

MÄndagen den 25 november uppmÀttes den allra största förseningen. DÄ var ett av de tidiga kvÀllstÄgen frÄn Uppsala via Stockholm hela 2 timmar och 17 minuter sent nÀr det till slut nÄdde StrÀngnÀs. Förseningen berodde pÄ ett fordonsfel.

Pengarna tillbaka

Ekonomisk ersÀttning frÄn MÀlartÄg för nÀr tÄget Àr försenat baseras pÄ hur lÄngt tÄget Äker frÄn startstation till Àndstation, inte hur lÄngt du som passagerare reser med tÄget.

ErsÀttning för tÄg som kör kortare Àn 15 mil:

20–39 minuters försening: 50 % av biljettpriset

40–59 minuters försening: 75 % 

60 minuters försening eller mer: 100 % 

ErsÀttning för tÄg som kör 15 mil eller lÀngre:

60–119 minuters försening: 25 % av biljettpriset

120 minuters försening eller mer: 50 %

KÀlla: MÀlartÄg

Karta: LĂ€ggesta station
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!